Dit zijn je rechten als de prijs van je reis zogenaamd een vergissing is

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Je boekt via een reisorganisator een reis of een vakantieverblijf. Enkele dagen nadat je de bestelbon ondertekende krijg je een brief dat je een te lage prijs werd aangerekend en dat de reis tegen die prijs niet kan doorgaan. Wat zijn dan je rechten?
Vacancesweb.be

Je las het allicht in de pers : een gezin uit Verviers boekte een vakantieverblijf via een reisorganisator tegen de prijs van 500 euro. Enkele weken later kregen ze een brief dat er een vergissing in het spel was en dat de prijs eigenlijk … 3.500 euro was. Ze kregen de keuze om ofwel de reis te annuleren ofwel het saldo van 3.000 euro bij te passen. Wat kan je doen als dit jou overkomt?

Getekend is getekend

Dat is alvast het uitgangspunt. Als je een contract tekent met een reisorganisator dan is dat bindend. De reisorganisator kan daar niet zomaar meer onderuit ook niet als deze een te lage prijs met je overeenkwam. Je bent dan ook niet verplicht om iets bij te betalen. Als het om een pakketreis gaat geeft de wet overigens duidelijk aan dat de prijs na het tekenen van de overeenkomst slechts in een zeer beperkt aantal gevallen kan worden verhoogd. Meer daarover lees je hier

De reisorganisator kan op zijn beurt wel trachten aan te tonen dat de opgegeven prijs zo fout was dat je redelijkerwijze niet kon denken dat je echt tegen die prijs zou kunnen boeken. Hij kan zeggen dat hij een manifeste vergissing beging en dat er daardoor eigenlijk geen contract was. Als dat argument aanvaard wordt kan de reisorganisator toch onder de reis onderuit. In de praktijk zal dat niet eenvoudig zijn. Heel wat reizen en verblijven worden nu eenmaal wel eens heel goedkoop aangeboden.

Hoe afdwingen?

Het is niet omdat je principieel gelijk hebt dat je uiteindelijk ook op reis kan vertrekken. De reisorganisator zal je nu eenmaal de boekingsdocumenten moeten bezorgen. Stuur in eerste instantie een aangetekende brief waarin je de organisator aanmaant om je toch tegen de afgesproken prijs op reis te laten gaan. Gaat die daar niet op in, dan kan je trachten een klacht neer te leggen bij de economische inspectie. Je zou ook een advocaat onder de arm kunnen nemen en/of de zaak eventueel aanhangig kunnen maken bij de geschillencommissie reizen.

Of een compromis zoeken

Om te vermijden dat je in dit alles te veel tijd, energie en kosten moet steken zou je ook kunnen proberen om het met de reisorganisator op een akkoord te gooien waarbij die je bv. een (aanzienlijke) compensatie geeft voor het feit dat de reis niet doorgaat tegen de afgesproken prijs. Zeker als je eigenlijk wel wist dat de prijs een vergissing was is het aangewezen deze laatste werkwijze te kiezen.