Terug

Dit zijn je rechten als je bagage te laat aankomt op je bestemming

Je boekte een reis via een reisbureau of touroperator. Op het moment dat je aankomt op je bestemming blijkt je bagage niet op de transportband te komen. Welke stappen kan je in dat geval ondernemen?

Dimitri Karastelev

Doe aangifte

Bij het inchecken van je bagage krijg je daarvan een bewijs.  Het is belangrijk dit bij te houden.  Dit bewijs bevat namelijk traceernummers die gekoppeld zijn aan je bagage. Stel je bij aankomst op de luchthaven van je bestemming vast dat je bagage niet op de transportband ligt, dan moet je daarvan aangifte doen bij de plaatselijke balie die zich bezig houdt met verloren bagage. Zij zullen je dan een document meegeven waaruit blijkt dat je bagage niet op de transportband lag.

Bijstand 

Je kan aan de balie in kwestie meteen om de nodige bijstand vragen. Mogelijks krijg je daarbij een pakket mee met bv. toiletgerief en wat kleding. Andere maatschappijen laten je toe om zelf een aantal noodzakelijke spullen op hun kosten aan te kopen in afwachting dat je bagage teruggevonden wordt.

Slaagt men er uiteindelijk niet in om je bagage terug te vinden, dan heb je recht op een wettelijk voorziene vergoeding. Die bedraagt maximaal ongeveer 1.400 euro.  Je kan eventueel wel een extra bagageverzekering nemen waardoor je een hogere vergoeding kan krijgen.

Bij wie aankloppen?

Boekte je een pakketreis dan kan je vooreerst aankloppen bij de reisorganisator. Dat is nu eenmaal de juridische eindverantwoordelijke voor het goed verloop van je reis, en dit ook als de tekortkoming te wijten is aan de vliegtuigmaatschappij of bagage-afhandelaar waar je reisorganisator een beroep op deed.  Niets verhindert je echter om ook de vliegtuigmaatschappij waar je mee vloog aansprakelijk te trachten te stellen. Die zou je o.i. wel kunnen doorverwijzen naar je reisorganisator.