Terug

Hebben ‘influencers’ echt invloed?

Influencers, het zijn de sterren van het internet. Hun sterke aanwezigheid op sociale netwerken en hun hoge aantal volgers doet hun invloed bij consumenten toenemen. In de toerismesector zijn ze met duizenden om de wereld rond te reizen en met ons hun visie te delen op een regio, een hotel, een cruise… Maar worden ze echt gevolgd?

Een studie uitgevoerd door Diffusis France en gebracht door Pagtour lijkt te bewijzen dat deze jongen vrouwen toch niet zo’n grote invloed hebben! Wat kan een consument beïnvloeden in zijn aankoopbeslissing?

  • 58% van de mensen die bevraagd werden, erkennen beïnvloed te worden door naasten
  • 44% door een promotie
  • 30% door de pers
  • 28% door meningen op het internet

En influencers? Die komen ver achter in de lijst, met amper 14 %! Dat gezegd zijnde, die influencers (en dat kunnen evengoed mannen zijn) komen echter nog voor TV-spots (9%) en publiciteitsaffiches op openbare plaatsen (7%!).

Influencers reageren met meer en meer gedetailleerde content, met name via video, of dat nu op Youtube is of op IGTV (Instagram TV). Het blijft afwachten of het publiek echt volgt...