Terug

Interview met 4 toerisme experts: ‘Internet zal nooit de echte reiservaring kunnen vervangen’

Wat zijn de (toekomst) perspectieven? Kan ik op reis gaan? Wat zijn de voorwaarden die ik moet navolgen? Elke maand organiseren de reissites GRANDE.be en Vakantieweb een panelgesprek met toerisme experts: UPDATE CORONA informeert u.

Op 15 februari spraken we met: • TUI Belgium : Sofie Van den Driessche, General Manager
Martin’s Hotels : Christophe Voet, Chief Operating Officer COO
Groupe Pierre & Vacances-Center Parc : Liesbeth Vandamme, Sales Director
Toerisme Vlaanderen : Lynn Dauwe, Marketing Manager

 

Verbod op niet-essentiële reizen heeft impact

Als gevolg van de coronacrisis kunnen we plezierreisjes naar het buitenland momenteel vergeten, terwijl buitenlandse toeristen in ons land niet welkom zijn. Die maatregelen hebben een sterke impact op de toeristische sector, niet in het minst op pakketreismaatschappijen als TUI. “Door negatieve reisadviezen en rode zones liggen wij zo goed als stil. Vooraleer het verbod op niet-essentiële reizen naar het buitenland van kracht werd, waren we nog voor 20 procent operationeel. Deze vakantieweek is dat teruggezakt tot 4,5 procent. Momenteel hebben we nog vluchten naar Malaga, Alicante en Tenerife. Daarnaast wat ad hoc vluchten en vrachtvluchten”, vertelt Sofie Van den Driessche, General Manager van TUI Belgium.

De meeste vliegtuigen staan aan de grond. Hotels in ons land mogen nog wel open blijven. Christophe Voet, COO van Martin’s Hotels schetst de situatie: “In de beginperiode van de pandemie beschouwden we onszelf economisch gezien als gesloten. Geruime tijd hebben we amper gasten gehad. De hotelervaring is momenteel beperkt tot de kamer en ontbijt, dat op de kamer geconsumeerd moet worden. In een aantal hotels bieden we diners op de kamer aan. Maar al onze bars, restaurants, spa’s en fitnessruimtes zijn gesloten. De Belgische hotels hebben 60 procent minder inkomsten gehad in 2020, in vergelijking met 2019. Voor de periode van maart tot december is dat zelfs 75 procent. Al is er hoop. Met het recente Valentijnsweekend hebben onze Martin’s Hotels voor het eerst weer bezettingscijfers gehad vergelijkbaar met die van afgelopen juli en augustus.”

 

17 miljard euro omzetverlies in Vlaanderen

Valentijn doorbrengen hoefde niet op hotel, maar kon ook in vakantieparken, die sinds 8 februari weer hun deuren mochten openen. Al blijft dat eveneens beperkt tot de verblijven. “De restaurants, zwembaden en indoor speeltuinen in de vakantieparken moeten de deuren gesloten houden”, verduidelijkt Liesbeth Vandamme, Sales Director van Group Pierre & Vacances, waartoe Center Parcs en Sunparks behoren. “Een aantal van onze parken blijven wel gesloten. Door de weinige activiteiten merken we dat de bezetting ook in de geopende parken laag is. Aan de kust gaat het om ongeveer zestig procent. Het openingsweekend was voor een aantal van onze parken wel ‘full house’, maar het laatste weekend van deze vakantie is dan weer wat minder. Daarbij moet je wel de kanttekening maken dat voorheen slechts 48 procent van al de bezoekers van Belgische vakantieparken Belgen waren. Nu kunnen we enkel op hen terugvallen.”

Net als Martin’s Hotels zien ook de uitbaters aangesloten bij Toerisme Vlaanderen zwarte sneeuw. “Vlaanderen heeft 75 procent minder buitenlandse toeristen gehad in 2020. Voor de binnenlandse toeristen gaat het om 40 procent minder. Het aantal overnachtingen is met meer dan 50 procent gedaald. In totaal betekent dat een verlies van meer dan zeventien miljard euro, een gigantisch bedrag. Vooral streken en steden die draaien op internationale business en toerisme gaan door een loodzware periode”, aldus Lynn Dauwe, Regional Manager Scandinavia.

 

‘Staycation’, zeker nog even

Momenteel zijn de toeristische spelers aangewezen op een binnenlands publiek. Dat is ook te merken aan de campagnevoering. Zo start Toerisme Vlaanderen terug de samenwerking met het televisieprogramma ‘Vlaanderen Vakantieland’ van VRT. “Dat kan inspireren om de eigen streek te ontdekken. Tegelijkertijd geeft het de kijkers het gevoel dat ze opnieuw veilig kunnen reizen”, vertelt Lynn Dauwe. Van die laatste gedachte moeten ook veiligheidsprotocollen overtuigen. Terwijl Martin’s Hotels met haar regels gebundeld in ‘Safely Together’ een certificaat kreeg van ‘Safehotels’, dragen de vakantieparken van Pierre & Vacances een keuringsmerk van ‘Kiwa’. “Al rekenen we ook op de overheid die aangeeft dat reizen veilig kan. Geef op die manier de Belgen iets om naar uit te kijken”, aldus Liesbeth Vandamme.

Het contact met de buitenlandse toeristen wordt warm gehouden. “We hebben onlangs een digitale meeting gehouden, waar 215 toeristische bedrijven uit de hele wereld en 100 partners uit Vlaanderen of Brussel aan deelgenomen hebben. Zo blijft Vlaanderen in de aandacht”, vertelt Lynn Dauwe. “In maart lanceren we in onze buurlanden een campagne rond kunststeden. We hopen de bewoners uit onze buurlanden in de zomer te mogen ontvangen.”

Of toeristen uit buurlanden naar Vlaanderen mogen afzakken en wij vice versa naar het buitenland mogen trekken in de zomer, valt af te wachten. “Ik denk dat we deze zomer net als in 2020 aangewezen zijn op een ‘staycation’. Er zullen nog wel wat coronamaatregelen zijn, maar hopelijk mogen de bars, restaurants en spa’s in onze hotels snel open, om toch de volledige ervaring te kunnen bieden. Voor de zomer hebben wij trouwens al veel aanvragen voor huwelijken”, zegt Christophe Voet. Sofie Van den Driessche van TUI vilt aan: “Wij hopen met onze buitenlandse vakanties operationeel te kunnen zijn tegen de paasvakantie, maar de zomer lijkt me realistischer. Ons aanbod gaan we aanpassen volgens verschillende scenario’s, op basis van de wensen van de klant en de maatregelen van de regering.”

 

Volledig herstel tegen 2026?

Hoewel Sofie Van den Driessche optimistisch blijft, weet ze op basis van cijfers dat toeristen toch afwachtend zijn. “We hebben al wel boekingen voor de zomer, maar uiteraard niet zoals gewoonlijk. Velen laten alles afhangen van het feit of ze al gevaccineerd zijn. Wat ook meespeelt is of er al vele mensen in het land van bestemming een vaccin gekregen hebben. Bijgevolg is er bij TUI veel meer vraag voor het de zomer en de herfst dan voor de lente”, vertelt ze. “Ik hoop dat we tegen de herfst in Vlaanderen alvast toeristen uit heel Europa mogen ontvangen”, geeft Lynn Dauwe aan.

Overzeese toeristen uit pakweg Australië, de VS of China ziet ze nog niet meteen komen. “Dat zal eerder in 2022 pas heropstarten.” Daar kan Christophe Voet zich in vinden. “Langeafstandsreizen zullen eerder voor het einde van 2021 of 2022 zijn.” Een volledig herstel vergt nog wel wat meer tijd, zeker in Vlaanderen. Lynn Dauwe van Toerisme Vlaanderen: “Onze onderzoeksafdeling heeft dat onderzocht: het duurt nog tot 2024 wat binnenlandse trips betreft, voor toeristen uit het buitenland in Vlaanderen nog tot 2025 à 2026. In die prognoses hinken we wat achter op Europa, omdat we voornamelijk een bestemming met steden zijn.”

Volgens Sofie Van den Driessche moet ons land initiatief nemen om reizen in de nabije toekomst aantrekkelijker te maken. “We moeten bepaalde ‘travel corridors’ (bestemmingen van waaruit reizen vanwege een laag aantal coronabesmettingen toegestaan is zonder nadien verplicht in quarantaine te moeten gaan, red.) bepalen. Dat hebben Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk al gedaan, maar België nog niet.”

 

Bedrijfsklanten belangrijk

Naast binnenlandse en buitenlandse toeristen moet de terugkeer van de klanten uit de B2B (business-to-business of zakelijke marketing) een bijdrage leveren aan de revival. Christophe Voet van Martin’s Hotels: “Hen verwelkomen zal eerder voor het einde van 2021 of begin 2022 zijn. Als de beperkingen minder streng worden, zullen er weer meer meetings en events gebeuren. De frequentie en grootte van deze groepen in onze hotels zal stapsgewijs toenemen.” Liesbeth Vandamme vult aan: “Wat de B2B-klanten betreft, zullen we eerder moeten wachten tot september of oktober. Niet evident, want voor Pierre & Vacances zijn deze klanten van groot belang. Een bedrijf huurt soms een heel park voor een midweek of weekend, waar ze op locatie iets organiseren.”

 

Reiservaring is onvervangbaar

Over wie wanneer weer kan reizen, is nog geen zekerheid. Volgens de panelleden staat het wel als een paal boven water dat het toerisme zal herleven. “Een rondvraag bij onze klanten leert dat tachtig procent dit jaar nog wil reizen”, aldus Sofie Van den Driessche. “Ook volgens de Europese Reiscommissie willen heel wat mensen voor het komend half jaar vakanties boeken”, pikt Lynn Dauwe in.

Christophe Voet is ook overtuigd: “De mens heeft nood aan reizen. Je kan deze ervaring van reizen, op restaurant of hotel gaan en aan cultuur doen niet vervangen. Deze totaalbelevenis kan je niet op het internet kopen en thuis laten leveren. Ik ben er zeker van dat het toerisme er weer bovenop komt. Zeker als je beseft wat onze sector al heeft moeten verduren: de financiële crisis in 2009, het jaar erop vulkaanuitbarstingen in IJsland die tot tweemaal toe het toerisme in Europa verlamden, aanslagen in Parijs in 2015, aanslagen in Brussel in 2016… Ook de coronacrisis komen we te boven!”

 

Duurzamer reizen, en per vliegtuig

Al zal dat toerisme wel in een andere vorm terugkeren. “De coronacrisis heeft ons ook de impact van reizen op het ecosysteem meer doen realiseren. We zullen nadenken hoe we ons verplaatsen. Het Europees treinnetwerk was sowieso al in opmars, maar de coronapandemie heeft dat versterkt. Dat is een positief effect: we zijn klaar om te investeren in een toekomstbestendig toerisme”, zegt Lynn Dauwe.

Sofie Van den Driessche van TUI: “Voor ons is duurzaamheid één van de sleuteldoelen. Of men weigerachtig staat tegenover het vliegtuig? Voorlopig niet. Iedereen wil nog steeds verre oorden ontdekken. Al ben ik er wel van overtuigd dat reizigers die voor een transfer naar nabije bestemmingen eerder de auto of trein zullen nemen”,

 

Waar voor je geld en authenticiteit

De coronacrisis heeft ook een invloed op onze portemonnee. “Het geslonken budget door bijvoorbeeld tijdelijke werkloosheid zal het reisgedrag beïnvloeden. Mensen zullen nog wel reizen, maar op een andere manier. Eerder één grote vakantie en een paar kortverblijven in plaats van twee of drie grote reizen. Het wordt voor ons een uitdaging hen te stimuleren langere trips te doen”, zegt Liesbeth Vandamme van Center Parcs. Al kan deze pandemie eveneens het budget ten goede gekomen zijn, denkt Sofie Van den Driessche. “Er heeft nooit zo veel geld op de Belgische banken gestaan. Sommigen hebben wel wat extra gespaard. Zij zijn klaar om te spenderen.”

Al zullen ze meer dan ooit waar voor hun geld vragen. “Klanten zullen bewuster met hun geld omgaan. Er iets waardevol voor teruggeven, zal de sleutel zijn”, zegt Christophe Voet. “Ze willen authenticiteit. Als klanten aankomen in het hotel, vragen ze naar de plaatselijke gerechten: ze willen iets lokaal kunnen beleven. De nood aan een echte ervaring merken we ook aan de boekingen: de natuur in Bilzen was deze zomer populairder dan de stad Brugge. Daarin liggen dus mogelijkheden. Het kleinschalige wint terrein op het massatoerisme, wat uiteraard minder goed nieuws is voor steden als Barcelona of Parijs.”

 

Voortdurend inspelen op de wensen van de consumenten

Dat betekent tegelijkertijd dat de toeristische bedrijven zich zullen moeten aanpassen. “Als hotels moeten wij een persoonlijkere dienstverlening aanbieden”, gaat de COO van Martin’s Hotels voort. “Een klantgerichte, flexibele aanpak én aanbod wordt cruciaal”, zegt Sofie Van den Driessche.

Het tijdperk na de coronacrisis zal er dus niet alleen voor toeristen anders uitzien. “De pandemie is als een resetknop geweest voor ons. De kosten voor wat de klanten geen meerwaarde biedt, investeren we in andere zaken, zoals videoconferentie-apparatuur in onze vergaderzalen. Een gevolg van een crisis is dat wie sterk staat, er nog sterker kan uitkomen”, zegt Christophe Voet.

 

Toerisme doet floreren

Wat de toekomst ook moge brengen, volgens Lynn Dauwe blijft het belangrijk toerisme als iets gunstigs te zien. “Iedereen wil reizen en nieuwe ervaringen beleven. Dicht(er)bij of ver weg. Als er buitenlandse toeristen dat hier willen doen, zullen we hen ontvangen. Het wordt belangrijk een balans te zoeken tussen de bewoners en de bezoekers van een toeristische stad of streek. De komende jaren moeten we focussen op toerisme als iets positiefs. Het doet een bestemming bloeien, wat ook goede komt aan wie er woont.”

Geniet ervan

Embrun

La Ferme des Ecrins

vanaf €926 / week

Saint-chaffrey

Appartement te huur Saint-chaffrey France

vanaf €952 / week

"