Terug

MSC zet zich in voor het milieu

Dit jaar viert MSC Cruises de ingebruikname van twee nieuwe schepen als onderdeel van haar langetermijninvesteringsplan: MSC Virtuosa en MSC Seashore. Zoals alle schepen die toetreden tot de vloot van MSC Cruises, zullen ze worden uitgerust met een breed scala aan nieuwste generatie technologieën en apparatuur om hun impact op het milieu te minimaliseren.

De twee schepen zullen onder meer worden uitgerust met hybride uitlaatgasreinigingssystemen (EGCS) en geavanceerde selectieve katalytische reductiesystemen (SCR), die de uitstoot van zwaveloxide (SOx) en kooldioxide met 98% verminderen. 90% stikstofoxide ( NOx) emissies.

Ze zullen ook worden uitgerust met geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen. De zuiveringsnormen zullen hoger zijn dan bij de meeste afvalwaterzuiveringsinstallaties op het land. Zoals alle nieuwe schepen van MSC Cruises, zullen schepen een walstroomsysteem hebben, waardoor ze kunnen worden aangesloten op lokale elektriciteitsnetten in havens waar deze infrastructuur beschikbaar is.

 

Bescherming van dieren in het wild en energie-efficiëntie

Beide schepen zullen worden uitgerust met een systeem om achtergrondgeluid onder water te verminderen. Dit is mogelijk dankzij het ontwerp van de romp en de machinekamer dat de impact van akoestisch geluid minimaliseert, waardoor de mogelijke nadelige effecten op de mariene fauna, en meer in het bijzonder op zeezoogdieren, worden verminderd.

Alle nieuwbouwprojecten van MSC Cruises bevatten een breed scala aan energieapparatuur die het motorgebruik helpt verminderen en optimaliseren. Deze omvatten slimme verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen en LED-verlichting die wordt aangestuurd door intelligente beheersystemen om de energiebesparing verder te verbeteren. In samenwerking met de scheepswerven zijn alle nieuwe constructies uitgerust met energiemonitoring- en analysesystemen op afstand, waardoor realtime assistentie aan boord mogelijk is om de operationele efficiëntie te optimaliseren.

 

In toewijding aan meerdere partners

Tegelijkertijd bundelt MSC Cruises de krachten met verschillende industrieleiders in een onderzoeksproject gericht op het promoten van koolstofarm maritiem transport door nieuwe energietechnologieën en innovatief scheepsontwerp te combineren. Het project heeft tot doel de synergetische voordelen van innovatieve technologieën aan te tonen, waaronder waterstofaandrijving, ultrasone aangroeiwerende verf, smering van luchtbellenrompen, afval-naar-energiesystemen en software voor 'digitale optimalisatie, om de efficiëntie van schepen op alle operationele niveaus te verhogen.

 

LNG bij MSC vanaf 2022

De MSC World Europa zal het eerste LNG-cruiseschip zijn dat in Frankrijk wordt gebouwd en zal een van de technologisch meest geavanceerde cruiseschepen zijn, vooral vanuit milieuoogpunt. Het schip zal ook worden uitgerust met vaste-oxide brandstofceltechnologie aangedreven door LNG, wat een potentieel biedt om de uitstoot van broeikasgassen met 25% te verminderen vergeleken met een conventionele LNG-motor. Het zou in 2022 moeten worden opgeleverd en gevolgd door een tweede LNG-schip, waarvan de bouw dit jaar zal beginnen. Deze eenheid wordt het vijfde schip in de Meraviglia-klasse.


By travel news