Op deze hulp mag je rekenen als je problemen hebt op je reisbestemming

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Je boekt een vliegtuigreis en hotel bij een touroperator. In de loop van je vakantie word je ernstig ziek. Of je wordt het slachtoffer van een diefstal waarbij je identiteitspapieren worden gestolen. Welke hulp mag je dan van je reisorganisator verwachten?
Vacancesweb.be

Als je een zogenaamde pakketreis boekt (bv. een vliegtuigreis en een hotel) dan mag je van je reisorganisator verwachten dat die je bijstand verleent als je in moeilijkheden verkeert. Maar wat houdt dat precies in?

Welke hulp moet je krijgen?

De wet geeft aan dat de reisorganisator je bij moeilijkheden de ‘passende bijstand’ moet geven. Meer bepaald moet hij je nuttige informatie verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand. Verder moet hij je als reiziger helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van andere reisarrangementen.

Wanneer moet dat gebeuren?

Ook op dat vlak is de wet duidelijk. Je reisorganisator moet je de bijstand aanbieden ‘zonder onnodige vertraging’. Je kan dus vragen dat hij snel handelt.

Moet je betalen?

Je reisorganisator kan je voor deze bijstand in principe geen vergoeding vragen. Een uitzondering op die regel bestaat als je moeilijkheden het gevolg zijn van je opzet of nalatigheid. In dit laatste geval kan de organisator voor deze bijstand een redelijke vergoeding vragen. Die vergoeding is begrensd. Meer bepaald mag de vergoeding nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten die werden gedragen door de organisator.