Rochefort Océan: meer dan 300 jaar uitdagingen!

We zitten in de tweede helft van de 17de eeuw. Lodewijk XIV regeert over zijn koninkrijk vanuit het weelderige paleis van Versailles. De Zonnekoning heeft veel plannen. Zo wil hij niet alleen heerschappij over het land, maar ook over de zeeën... Welkom in Rochefort Océan, een trendy bestemming om te ontdekken in het hart van Charente-Maritime, ten zuiden van La Rochelle.

© Julie Paulet

Om zijn project te realiseren, was Lodewijk XIV op zoek naar de ideale plek om zijn oorlogsschepen te bouwen en koos hij voor Rochefort. Zo'n 20.000 mensen kwamen daarvoor naar zijn Arsenaal. Alle profielen waren aanwezig: van metselaars tot notarissen, om nog maar te zwijgen van steenhouwers en timmermannen.

Het project was gigantisch en het technische aspect delicaat. De Corderie Royale, opgericht in 1666, was het vlaggenschip van dit nieuwe Eldorado. Zoals de naam al aangeeft, werden daar de touwen voor de marine gemaakt. Om zo stevig mogelijk te zijn, moesten deze touwen uit één stuk gemaakt worden. Ze waren ook maar liefst 195 m lang.

 

De beperkingen van een tijdperk...

In de loop der jaren heeft het Arsenaal zich kunnen aanpassen aan de tijd. Tijdens de industriële revolutie creëerde de site de eerste Franse onderzeeër, "Le Plongeur". Maar in 1927 sloot het Arsenaal zijn deuren... Na de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog werd de site vernield, om in 1964 opnieuw te worden opgebouwd.

 

De laatste decennia...

De Hermelien, een fregat van 12 meter dat naar verluidt de Markies de La Fayette naar de Verenigde Staten heeft gebracht in de strijd voor de onafhankelijkheid, zonk in 1793 na het raken van een rots. Meer dan 200 jaar later werd het op identieke wijze herbouwd.,

© Julie Paulet

 

Fort Boyard, het

Dit monument, bekend bij liefhebbers van televisiespelen, was ook een echte technische uitdaging: het neerpoten van een dergelijk gebouw op een zandbank aan het begin van de 19de eeuw was een hallucinant complexe opgave. In feite duurde het bijna 60 jaar om het werk af te ronden! Het doel van dit fort? Het grote Rochefort Arsenaal beschermen tegen de waarschijnlijke aanvallen van de Engelse marine... Een rol die het niet lang zou houden, aangezien het snel werd omgevormd tot een gevangenis. Dit fort werd gebouwd voor het schiereiland Fouras-les-Bains en het eiland Aix. Het is een groot en indrukwekkend gebouw, met uitzicht op de oceaan, dat vandaag zonder problemen kan worden benaderd. Zo kan je rond het fort varen, aan boord van een zeilcatamaran of zelfs een cruiseschip. En waarom niet per kajak?

© Vincent Edwell

 

Een 19de eeuwse innovatie, nog steeds actueel

Hoe steek je een rivier over zonder het bootverkeer te hinderen? Deze nieuwe uitdaging uit het begin van de 20de eeuw kreeg een oplossing in de vorm van de Transbordeur, met zijn ongelooflijke architectuur, een beetje zoals de Eiffeltoren. Deze brug werd hersteld in zijn oorspronkelijke zwarte kleur en staat als een majestueuze mijlpaal, symbool voor de menselijke kunde van het begin van de vorige eeuw. Sinds dit voorjaar is de brug weer open zijn voor fietsers en voetgangers. Een unieke ervaring, want er zijn nog maar acht van dit soort bruggen in de wereld!

© Julie Choblet

 

Océana Lumina: een nieuwe meeslepende ervaring!

Deze nachtelijke reis biedt een poëtische evocatie van de verovering van de zeeën, waarbij verlichting, soundscapes, muziek, video en speciale effecten worden gecombineerd. Océana Lumina, enig in zijn soort in Europa, vindt plaats in het Arsenal des Mers en vertelt het verhaal van een 19de eeuwse reis, met verschillende en adembenemende momenten...

Geniet ervan

"