Terug

Staking in de luchtvaartsector: heb je recht op een terugbetaling?

28/06/2022

Werd je vlucht geannuleerd door een staking? Heb je in dat geval recht op een terugbetaling of op een andere vlucht?

Kirklai

“Consumenten die hun vlucht geannuleerd zagen door de aangekondigde staking op Brussels Airport op maandag 20 juni, bij Brussels Airlines op 23, 24 en 25 juni of bij Ryanair op 23, 24 en 25 juni hebben recht op een andere vlucht of een terugbetaling”, zegt staatssecratris van consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld).

Reisagentschap

Reizigers die een pakketreis geboekt hebben met een geannuleerde vlucht moeten contact opnemen met hun reisagentschap. In de meeste gevallen gaat het om het agentschap waar de aanvraag werd gedaan. Het reisagentschap moet een gelijkwaardig alternatief voorstellen of een alternatief met een bijhorende korting. Het is ook mogelijk om de reis te annuleren zonder kosten en een volledige terugbetaling te krijgen.

Ticket apart gekocht?

Voor wie een vliegticket apart gekocht heeft, zal de tussenkomst afhankelijk zijn van de exacte hinder die je hebt ondervonden. Elke persoon die de eindbestemming met meer dan 3 uur vertraging bereikt heeft recht op een schadevergoeding, tenzij het om overmacht gaat.

Als het uur van opstijgen met minstens 5 uur verlaat is of de vlucht geannuleerd werd, heeft de passagier recht op een andere vlucht of een terugbetaling. Bovendien heeft de passagier ook recht op een schadevergoeding, tenzij in geval van overmacht. Die vergoeding loopt op tot 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand.

Wie staak?

Personeelsstakingen door een luchtvaartmaatschappij door de werkomstandigheden worden niet beschouwd als overmacht. Stakingen door derde partijen, zoals de luchtruimcontrole of het luchthavenpersoneel worden wel beschouwd als overmacht.

Maaltijden en drank verplicht

In geval van een vertraging door minstens twee uur extra wachttijd, te tellen vanaf het vertrek uur (vertraging van vertrek) is de luchtvaartmaatschappij tot slot verplicht om drank en maaltijden aan te bieden, afhankelijk van de wachttijd, net als twee gratis telefoontjes of e-mails of, indien van toepassing, een overnachting in een hotel en het transport naar het hotel, als de luchtvaartmaatschappij de vlucht van de reiziger aanpast.

De maatschappij weigert?

Als de luchtvaartmaatschappij weigert om het vliegticket om te boeken of terug te betalen, kunnen reizigers zich richten tot de FOD Mobiliteit om een klacht in te dienen.