Verrassend weekend rond Huy en Aywaille

Onze meest recente uitstap? Huy en Aywaille. Twee dagen waarop we ons als geliefden konden verliezen in de provincie Luik.

Een ideale bestemming die uitzonderlijk architecturaal erfgoed en ongelooflijke natuurpracht met elkaar verenigt. We hebben van beiden genoten. Ik neem u mee op onze uitstap!

Château de Bonne Espérance en Couette de l'Ours

Omdat we twijfelden tussen twee logementen en we twee nachten verbleven, beslisten we om eens gek te doen en een nacht in elk van hen te reserveren. De eerste nacht verbleven we in een chambre d’hôtes op het Château de Bonne Espérance in Huy. Dat doet dromen, niet? 3 charmante suites zijn beschikbaar op deze historische plek. Het gebouw grenst aan het bos van Tihange: de ideale gelegenheid voor een mooie wandeling om het continentale ontbijt te helpen verteren… Tijdens de tweede nacht verbleven we ook in een chambre d’hôtes. We reserveerden bij La Couette de l'Ours, het dekbed van de beer, in Aywaille. Geef toe: alleen de naam al maakt u gelukkig!

Ik geef het toe: ik viel als een blok voor deze 133 m² grote suite vol charme, ingericht met hout en natuurlijke materialen. We genoten er van een verwarmd zwembad, helemaal voor ons alleen. Kalm en puur genieten. De prijs was er ook naar, maar het was de moeite waard. We keren zeker nog eens terug onder het dekbed van de beer, zoveel is zeker. Nog voor onze eerste hotelnacht leidde onze route ons langs de Maasstad Huy.

Iedereen de boot op!

Om ons weekend als geliefden perfect van wal te laten steken, leek een kleine riviercruise ons een leuk idee. We gingen daarom aan boord van de Bateau Val Mosan, voor een uur genieten van de uitzichten langsheen het water. De vallei van de Maas op deze manier ontdekken is zowel ontspannend als leuk. Ik genoot van de afwisseling van natuurlijke en industriële landschappen: het was voor mij ook de gelegenheid om buitengewone foto’s te maken. Maar we misten bijna het vertrek van de boot. De vertreksteiger ligt tegenover de Collegiale kerk, het Fort en het oude centrum van Huy. We waren wat afgedwaald en vergaten bijna de afvaart van de boot. Maar vergeet niet om der na de cruise de tijd voor te nemen, het is de moeite.

Uitzonderlijk Château de Modave

De volgende dag, na onze overnachting in Huy, vertrokken we om te ontdekken waar iedereen het over heeft, het Château de Modave, geklasseerd als belangrijk erfgoed van Wallonië. Het bouwwerk is gevestigd op een rots die 60 meter boven de vallei van de Houyoux uittorent. Het kasteel, dat in de XVIIe eeuw gerestaureerd werd, is vandaag één van de meest elegante ontspanningsplekken. Voor mij, die ervan droomde om een prinses te zijn tijdens dit weekend, was het perfect, met een wondermooi panorama van de Condroz aan mijn voeten. We slenterden door de vele kamers van het gebouw en waanden ons kasteelheren. Ik liet mijn man mij een handkus geven en mij bij de arm nemen. We dansten zelfs al lachend tussen de rozen die het domein sieren. Het moet gezegd, dit park in Franse stijl en de uitzonderlijke tuinen zijn een ode aan het romantisme. Echt een mooie herinnering!

De buitenkant van het Château de Jehay

En omdat het vlakbij ligt, en het kasteelleven ons aansprak, deden we er nog een schepje bovenop door in Amay het Château de Jehay te gaan bezoeken. Dit juweeltje uit de Renaissance, herkenbaar aan het dambordpatroon dat zijn muren siert, is ook geklasseerd als belangrijk erfgoed van Wallonië. Het kasteel wordt op dit moment gerestaureerd, waardoor we helaas de binnenkant niet konden bezoeken. Maar daardoor konden we ons wel extra concentreren op de tuinen. Bronzen sculpturen en waterpartijen maken die tot een charmante plek. Ik die ervan droom om een moestuin te beginnen, kon de moestuin van het kasteel bijzonder smaken, met zijn orangerie, de kweek van vergeten groenten en perken met aromatische planten. Ik heb enkele plantennamen in mijn notaboekje gekribbeld, je weet nooit!

© WBT - David Samyn

Ondergronds in Remouchamps

Na onze tweede overnachting, dit keer in Aywaille, besloten we om ons te wagen aan een sportievere dag. We verkenden de ondergrondse wereld van de Grotten van Remouchamps. Ik had al geen grotten meer bezocht sinds mijn kindertijd en ik zag het idee helemaal zitten om de stalactieten en stalagmieten opnieuw te bewonderen. We doorkruisten te voet de ondergrondse gangen om af te dalen tot in het hart van de grot. Ik had spijt dat ik geen baskets aangetrokken had, ik zou mij meer op mijn gemak gevoeld hebben dan op mijn ballerina’s. We keerden terug met een bootje via de enige bevaarbare ondergrondse stroom in België. Ik vond het bijzonder leuk. Mijn man daarentegen niet echt. Hij heeft wat last van claustrofobie en vond sommige doorgangen te smal en laag. Maar spijt van ons bezoek hadden we niet: we kregen de befaamde kathedraal te zien waarvan het plafond 40 meter hoog is, en we kregen de kans om vleermuizen te spotten.

© WBT

Natuurlijke glijbanen en watervallen

In de namiddag dompelden we ons onder in de natuur: we deden een wandeling langs de Ninglinspo. Deze bizarre naam is die van een betoverende stroom. Tegen alle verwachtingen in, zijn we erin geslaagd het 15 km lange traject te wandelen. Ik moet toegeven dat het ons wat meer tijd gekost heeft: het parcours is echt niet makkelijk. Daarnaast hebben we lang staan dagdromen op één van de kleine houten bruggen langsheen de wandeling, en genoten we van een picknick in open lucht. De ongerepte natuur is betoverend en de Ninglinspo indrukwekkend. Natuurlijk glijbanen en watervallen wisselen elkaar af. Als u er niet aan kan weerstaan, kan u er baden en zelfs een afdaling proberen. Heel wat families pootjebaden trouwens in het verkwikkende water. Ik liet het aan mij voorbij gaan: ik ben eerder een koukleum! Als fietsen uw ding is, kan u er ook mooie momenten beleven. Een fietsparcours van 12 km volgt ook de Ninglinspo.