Vertrekken met de trein of met het vliegtuig?

Apolline Garente,
02-09-2021
Weet je niet wat te kiezen: de trein of het vliegtuig? We hebben een vergelijking gemaakt van de voor- en nadelen van beide vervoersmiddelen om te reizen.
Vacancesweb.be

1. CO2-uitstoot

Hier heeft het treinverkeer een voordeel. Vliegverkeer heeft heel wat voordelen,
maar het is niet ecologisch. Ook al zijn er verschillen tussen elektrische
treinen op hernieuwbare energie, fosiele brandstoffen en dieseltreinen, het
blijft het interessantste vervoersmiddeL Sommige bestemmingen lijken
onbereikbaar met de trein, denk maar aan Azië, maar je kan Rusland doorkruisen
met de Transsiberië express. Een beperkte impact op het milieu en een mooi
avontuur!

Natuurlijk zijn sommige bestemmingen echt niet
bereikbaar met de trein. Kies in dat geval voor directe vluchten. Landen en opstijgen zijn namelijk de meest
vervuilende onderdelen van een vlucht en hoe groter de afstand, hoe lager de
CO2-uitstoot per afgelegde kilometer. Hoe korter de trajecten, hoe hoger de
CO2-uitstoot per kilometer.

We illustreren het even met enkele cijfers: op
1 km met de trein wordt ongeveer 7,5 gram CO2 uitgestoten. Het vliegtuig ligt
met 128 uitgestoten CO2 per kilometer een stuk achter op de trein. 

Vacancesweb.be

2. Snelheid en toegankelijkheid

In eerste instantie blijft het vliegtuig sneller dan de trein op lange
afstanden, daar bestaat geen twijfel over. Maar als we rekening houden met alle
onderdelen van een vliegreis, zoals de check-in van je bagage, het instappen, …
is het verschil niet meer zo groot,
zeker niet op korte afstanden
. Vaak liggen luchthavens buiten de steden, in
tegenstelling tot stations die beter gelegen en dus gemakkelijker bereikbaar
zijn.

Voor het traject Brussel-Amsteram,
bijvoorbeeld, heb je 2 uur 45 nodig met de trein en 45 minuten met het vliegtuig.
Voeg daar de check-in, het instappen en de transfer tussen de luchthaven en het
stadscentrum aan toe en je doet al lang meer dan 2 uur over je traject. 

Vacancesweb.be

3. Prijs

Dankzij de low cost-maatschappijen en de hevige
concurrentie zijn vliegtickets soms
aan erg lage prijzen beschikbaar. Het is zelfs mogelijk een vliegticket te
scoren voor minder dan 10 euro, al is dat aanbod wel beperkt. Die low
cost-maatschappijen doen de prijs dan weer stijgen door extra kosten aan te
rekenen voor ruimbagage, keuze van je zitplaats, maaltijden aan boord…

Treinmaatschappijen kennen die concurrentie
niet doordat ze vaak een monopolie hebben op de markt en dus geen
tariefverlagingen moeten doen om klanten aan te trekken. We moeten daar ook aan
toevoegen dat treinmaatschappijen, zoals de SNCF (Frankrijk) belastingen moeten
betalen op elektriciteit. Vliegtuigen hebben dat niet.

4. Comfort

De trein heeft heel wat meer comfort te bieden.
Zeker op internationale reizen met bredere zetels, meer beenruimte en soms
zelfs een echte tafel… Vliegtuigen zijn ingericht om de beschikbare ruimte zo
goed mogelijk te benutten. Alles is berekend en je zit dus veel meer op elkaar
dan in de trein.

Geen verplichte gordels bij aankomst, vertrek
of turbulentie: in de trein kan je opstaan wanneer je wil en naar de wagon met
de catering wandelen of je benen strekken. Tijdens het traject beschik je over
stopcontacten voor je elektronica en soms zelfs over wifi, waardoor je zonder
beperkingen op internet kan surfen.

Vacancesweb.be

5. Bagage

Op de trein hoef je je geen zorgen te maken
over het gewicht van je koffer, extra kosten als je de toegestane limiet
overschrijdt of een extra koffer meeneemt. Je hoeft vloeistoffen ook niet in
een plastic zak te steken of je waterfles leeg te maken voor de controles.

Er zijn wel beperkingen met de trein wanneer je
je fiets, je huisdier of erg grote bagage meeneemt. De tarieven en beperkingen
zijn afhankelijk van de treinmaatschappijen.

Vacancesweb.be

Wat kiezen?

Alles hangt af van je eindbestemming, de reiscontext en de tijd die je hebt om je reis te ondernemen. Als je niet te gehaast bent en niet naar de andere kant van de wereld reist, kies dan eerder voor de trein, die niet enkel ecologischer, maar ook comfortabeler is. Verder blijft het vliegtuig een efficiënt, toegankelijk vervoersmiddel dat constant op zoek is naar innovaties om de CO2-uitstoot te verminderen.