Terug

Vertrekken met de trein of met het vliegtuig?

Weet je niet wat te kiezen: de trein of het vliegtuig? We hebben een vergelijking gemaakt van de voor- en nadelen van beide vervoersmiddelen om te reizen.

 

1. CO2-uitstoot

Hier heeft het treinverkeer een voordeel. Vliegverkeer heeft heel wat voordelen, maar het is niet ecologisch. Ook al zijn er verschillen tussen elektrische treinen op hernieuwbare energie, fosiele brandstoffen en dieseltreinen, het blijft het interessantste vervoersmiddeL Sommige bestemmingen lijken onbereikbaar met de trein, denk maar aan Azië, maar je kan Rusland doorkruisen met de Transsiberië express. Een beperkte impact op het milieu en een mooi avontuur!

Natuurlijk zijn sommige bestemmingen echt niet bereikbaar met de trein. Kies in dat geval voor directe vluchten. Landen en opstijgen zijn namelijk de meest vervuilende onderdelen van een vlucht en hoe groter de afstand, hoe lager de CO2-uitstoot per afgelegde kilometer. Hoe korter de trajecten, hoe hoger de CO2-uitstoot per kilometer.

We illustreren het even met enkele cijfers: op 1 km met de trein wordt ongeveer 7,5 gram CO2 uitgestoten. Het vliegtuig ligt met 128 uitgestoten CO2 per kilometer een stuk achter op de trein. 

 

2. Snelheid en toegankelijkheid

In eerste instantie blijft het vliegtuig sneller dan de trein op lange afstanden, daar bestaat geen twijfel over. Maar als we rekening houden met alle onderdelen van een vliegreis, zoals de check-in van je bagage, het instappen, … is het verschil niet meer zo groot, zeker niet op korte afstanden. Vaak liggen luchthavens buiten de steden, in tegenstelling tot stations die beter gelegen en dus gemakkelijker bereikbaar zijn.

Voor het traject Brussel-Amsteram, bijvoorbeeld, heb je 2 uur 45 nodig met de trein en 45 minuten met het vliegtuig. Voeg daar de check-in, het instappen en de transfer tussen de luchthaven en het stadscentrum aan toe en je doet al lang meer dan 2 uur over je traject. 

 

3. Prijs

Dankzij de low cost-maatschappijen en de hevige concurrentie zijn vliegtickets soms aan erg lage prijzen beschikbaar. Het is zelfs mogelijk een vliegticket te scoren voor minder dan 10 euro, al is dat aanbod wel beperkt. Die low cost-maatschappijen doen de prijs dan weer stijgen door extra kosten aan te rekenen voor ruimbagage, keuze van je zitplaats, maaltijden aan boord…

Treinmaatschappijen kennen die concurrentie niet doordat ze vaak een monopolie hebben op de markt en dus geen tariefverlagingen moeten doen om klanten aan te trekken. We moeten daar ook aan toevoegen dat treinmaatschappijen, zoals de SNCF (Frankrijk) belastingen moeten betalen op elektriciteit. Vliegtuigen hebben dat niet.

 

4. Comfort

De trein heeft heel wat meer comfort te bieden. Zeker op internationale reizen met bredere zetels, meer beenruimte en soms zelfs een echte tafel… Vliegtuigen zijn ingericht om de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten. Alles is berekend en je zit dus veel meer op elkaar dan in de trein.

Geen verplichte gordels bij aankomst, vertrek of turbulentie: in de trein kan je opstaan wanneer je wil en naar de wagon met de catering wandelen of je benen strekken. Tijdens het traject beschik je over stopcontacten voor je elektronica en soms zelfs over wifi, waardoor je zonder beperkingen op internet kan surfen.

 

5. Bagage

Op de trein hoef je je geen zorgen te maken over het gewicht van je koffer, extra kosten als je de toegestane limiet overschrijdt of een extra koffer meeneemt. Je hoeft vloeistoffen ook niet in een plastic zak te steken of je waterfles leeg te maken voor de controles.

Er zijn wel beperkingen met de trein wanneer je je fiets, je huisdier of erg grote bagage meeneemt. De tarieven en beperkingen zijn afhankelijk van de treinmaatschappijen.

 

Wat kiezen?

Alles hangt af van je eindbestemming, de reiscontext en de tijd die je hebt om je reis te ondernemen. Als je niet te gehaast bent en niet naar de andere kant van de wereld reist, kies dan eerder voor de trein, die niet enkel ecologischer, maar ook comfortabeler is. Verder blijft het vliegtuig een efficiënt, toegankelijk vervoersmiddel dat constant op zoek is naar innovaties om de CO2-uitstoot te verminderen.