Vliegen we binnenkort met dit nieuwe Chinese toestel?

Julie Docsterd,
03-12-2022
Het heet C919 en het is het nieuwe vlaggenschip van de Chinese luchtvaartindustrie, die van plan is Airbus en Boeing uit te dagen op het gebied van middellangeafstandsvliegtuigen.

Net als de Russen die van plan zijn hun afhankelijkheid van de Westerse vliegtuigbouwers te beëindigen, willen ook de Chinezen op zichzelf staan. Een strijd die vooral op de middellangeafstandsvluchten zal worden uitgevochten en die dus de Airbus A320 en Boeing 737 MAX betreft. Om dit te bereiken zet China een nieuw wapen in, genaamd Comac C919. Dat toestel werd begin november gepresenteerd op de Zhuhai Airshow in Zuid-China. Het was een eerste openbare vlucht sinds de goedkeuring door de Chinese regelgevende instanties.

China hoopt dat het met dit lokaal geproduceerde vliegtuig een deel van zijn afhankelijkheid van buitenlandse fabrikanten zal verminderen, zelfs als zijn in feite de meeste hightech systemen en onderdelen van dit vliegtuig afkomstig uit … het buitenland.

Groen licht in China… maar niet elders!

De C919 heeft afgelopen september zijn certificering verkregen van de Chinese toezichthouders. Dit toestel heeft echter nog geen toestemming gekregen om te vliegen van de Europese en Amerikaanse toezichthouders. Dit weerhield de Chinese luchtvaartmaatschappijen er niet van om hun steun te betuigen. China Eastern, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van het land op basis van passagiersaantallen, zei in mei dat het van plan was om vier C919’s aan zijn vloot toe te voegen.

Volgens lokale media zou het eerste toestel al in het eerste kwartaal van volgend jaar in gebruik genomen kunnen worden. Comac zegt al meer dan 800 bestellingen te hebben ontvangen van tientallen klanten voor de C919.

Een tegenslag voor Boeing

De Boeing 737 MAX van zijn kant staat nog steeds aan de grond in China, en dit sinds 2019 na twee vliegtuigongelukken. De Amerikaanse constructeur zei in juli echter dat het vliegtuig dit jaar groen licht zou kunnen krijgen van de toezichthouders om terug te mogen vliegen in het Chinese luchtruim. De vooruitgang is echter vertraagd door de aanhoudende handelsspanningen tussen Peking en Washington en de dodelijke crash afgelopen maart in China van een Boeing 737-800, de ergste ramp in de Chinese burgerluchtvaart.