Terug

Wallonië, uiteindelijk toch een eerder geslaagde zomer

Het coronavirus, de grimmige weersomstandigheden en de schade door de overstromingen… de balans van de vakantie in Wallonië had catastrofaal kunnen zijn. Maar dat was buiten de uitzonderlijke reactiviteit gerekend van de toeristische operatoren en het agentschap ter promotie van Wallonië, Visit Wallonia.

De eerste bevragingen tonen een balans van de zomervakantie die eerder positief is voor de toeristische operatoren in Wallonië, zo leert ons Pierre Coenegrachts, Algemeen Vicevoorzitter van Visit Wallonia. Zowat 80% van hen zegt tevreden te zijn over het bezoekersaantal in de accomodaties, attracties en musea.

Bezoekers uit het Noorden en het Zuiden

Om precies te zijn was 75% van de bezoekers in Wallonië deze zomer een Belg, met een groter aandeel uit Vlaanderen. Dit kan verklaard worden doordat de Vlamingen meer ter plaatse overnachtten, terwijl de Walen de voorkeur gaven aan dagtochten of activiteiten," verklaart Pierre Coenegrachts.

Een gemiddelde bezettingsgraad

Na analyse bleek het publiek grotendeels uit gezinnen te bestaan en duidelijk voor langere verblijven te kiezen: de accommodaties kenden een gemiddelde bezettingsgraad van 77% tussen 1 juli en 15 augustus, wat volkomen overeenkomt met het gemiddelde voor een zogenaamd "normaal" seizoen, zoals bijvoorbeeld dat van 2019. De favoriete accommodatie? Vakantiedorpen en lokale accommodatie, ook die met een grote capaciteit. De campings hadden meer te lijden onder de weersomstandigheden, omdat ze vaak in de buurt van rivieren en beken liggen.

Duurzaam toerisme

Heel wat vakantiegangers hebben het grote potentieel van Wallonië ontdekt wat wandelingen en fietstochten betreft. De groene routes, de voorzieningen en de accommodatie met een label zijn van topklasse en vormen een echte stimulans om verschillende keren per jaar een ander deel van de streek te ontdekken. Nu de herfst en de winter in aantocht zijn, wachten de vakantiegangers nieuwe ontdekkingen: paddenstoelen plukken, burlende herten, wildmenu's, kerstmarkten... ook buiten het seizoen liggen er nog geweldige belevenissen in het vooruitzicht.

VISIT Wallonia Pass

Bijna 15.000 Visit Wallonia passen werden gebruikt. Dit vertegenwoordigt een bedrag van 1,2 miljoen euro. Deze toeristenpas van € 80 werd gebruikt in ongeveer 800 musea, pretparken, accommodaties, enz. in Wallonië. Een echt succes dat in de toekomst zeker herhaald zal worden, maar dan in een nog verbeterde versie.

Pierre Coenegrachts besluit: "We hebben veel Belgen de kans gegeven Wallonië en zijn schatten te ontdekken of te herontdekken. Dit nieuwe lokale toerisme is belangrijk om in de toekomst te fideliseren door de toenemende kwaliteit van de diensten van onze plaatselijke uitbaters en onze verschillende informatiecampagnes die op Belgische toeristen gericht zijn.