Welke toekomst voor het toerisme? Er zal een echte transformatie plaatsvinden...

De toeristische sector is een van de grootste slachtoffers van deze coronaviruscrisis. Nu het vrije verkeer nog enige tijd in het gedrang komt, moet de sector zichzelf opnieuw uitvinden en zich op een ongewisse toekomst voorbereiden...

© Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash

Ondervraagd door Tourmag.com deelt Michel Durrieu, Algemeen Directeur van het Regionaal Comité voor Toerisme van Nouvelle-Aquitaine, zijn visie op de wereld van het toerisme tijdens deze coronaviruscrisis. Op korte termijn zijn de uitdagingen enorm: deze zomer is de kans groot dat reizen naar het buitenland beperkt of zelfs verboden wordt. Michel Durrieu verwacht dan ook een sterke daling van het aantal bezoekers: "Van de 32 miljoen toeristen tellen we 28 miljoen Franse bezoekers en 4 miljoen buitenlandse bezoekers. [...] We verwachten we een verlies van 4 miljoen bezoekers, wat overeenkomt met het aantal buitenlandse reizigers, maar ook een daling van het aantal Franse bezoekers. Het verlies aan koopkracht zal ongetwijfeld de reismogelijkheden van veel burgers beperken, die daardoor zullen besparen op hun vakantie- en vrijetijdsbudget."

 

Beperkte transportmiddelen

Zowel op het spoor als in de lucht is de kans groot dat het aanbod beperkt blijft en dat de regels de capaciteit zullen beperken. Reizen zal dus voornamelijk met de auto gebeuren, wat de afstand die toeristen afleggen, zal beperken... Zoals Michel Durrieu aangeeft, "zullen veel Fransen na twee of drie maanden van lockdown niet naar plaatsen met een grote concentratie van mensen willen gaan." Dit geldt natuurlijk ook voor Belgen...

 

Voor en na het coronavirus

"Het zou een vergissing zijn om te geloven dat alles zal hernemen zoals het was voor de crisis. Na de lockdown zal er een overgangsperiode zijn en vervolgens een transformatieperiode", benadrukt Michel Durrieu. Volgens hem "zullen de verwachtingen van de consument veranderen. Duurzaam toerisme en territoriale ontwikkeling zijn onderwerpen die al naar voren waren gekomen, maar die nu centraal zullen komen te staan. We gaan in minder dan 5 jaar bereiken wat we in 10 of 15 jaar aan het voorbereiden waren."

Toeristen zullen minder ver reizen en zich zorgen maken over de gevolgen van hun reis voor het milieu. Vliegtuigfabrikanten werken ook hard aan nieuwe aandrijfsystemen om hun toestellen steeds schoner te maken. Michel Durrieu voorspelt ook dat consumenten "meer individuele ervaringen zullen zoeken". De bergen en het platteland zullen aan populariteit winnen. "Dit alles kan leiden tot een prijsstijging. Er is dan ook behoefte aan een Marshallplan om de operatoren te helpen bij deze transformatie. Duurzaam toerisme moet ook economisch duurzaam zijn, met een samenhangend bedrijfsmodel."

Maar deze crisis betekent natuurlijk niet het einde van het toerisme: "De mensheid heeft altijd gereisd en zal dat ook blijven doen. Het is de manier waarop die verandert."