Hoe bereid ik me voor op de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella? Fysieke en mentale voorbereiding

Hoe bereid ik me voor op de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella? Fysieke en mentale voorbereiding

28/03/2022

De meeste pelgrims wandelen gemiddeld 20 tot 25 kilometer per dag en zijn een paar weken onderweg.

Shutterstock

De voettocht naar Santiago de Compostella is niet te onderschatten. De meeste pelgrims wandelen gemiddeld 20 tot 25 kilometer per dag en zijn een paar weken onderweg. Daarom is het belangrijk om je fysiek en mentaal goed voor te bereiden. Lees hier meer over de fysieke en mentale voorbereidingen voor je tocht.

Getty Images/iStockphoto

Gymnastiekoefeningen

Of je nu een ervaren wandelaar bent of niet, fysieke voorbereiding op je pelgrimstocht is belangrijk. Je zal binnenkort verre afstanden afleggen, wat betekent dat je spieren heel wat te verduren zullen krijgen. Train dus vooral op het versterken en elastisch maken van de spieren in je nek, rug en benen door middel van gymnastiekoefeningen.

cms ©

Intensief wandelen

Vanzelfsprekend moet je in de maanden voor vertrek veel wandelen, zodat je gewend raakt aan het intensief bewegen. Begin zeker enkele maanden op voorhand met trainen, zodat je geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad wat kan opdrijven. Start met het opmeten van je basisafstand. Dat is de afstand die je op een dag kan wandelen in de beginfase. Blijf deze afstand iedere dag herhalen totdat je merkt dat je er niet meer moe van wordt. Wanneer dat het geval is, verhoog je de afstand steeds met 2 kilometer. Zodra je makkelijk 15 kilometer haalt, oefen je met een rugzak van 2 kilogram. Voer de afstand en het gewicht steeds een beetje op totdat je de gewenste afstand kunt wandelen.

Het is raadzaam een medisch onderzoek te laten uitvoeren. Zeker wanneer je al wat ouder bent of je gezondheid wat minder is, is het belangrijk om na te gaan waar je grenzen liggen. Controleer in hoeverre je jezelf mag inspannen.

cms ©

Mentale weerbaarheid trainen

Naast fysieke training moet je je ook mentaal klaarstomen om de Camino te wandelen. Bereid je voor op wat je te wachten staat en stel jezelf voor vertrek geen onmogelijke doelen. Wanneer je jezelf te erg inspant, kan dat leiden tot blessures of oververmoeidheid. Het zal in dat geval langer duren om er weer bovenop te geraken. Zorg er in plaats daarvan voor dat je voldoende rustmomenten inlast en van de tocht geniet. Doe voor vertrek al wat opzoekwerk over mogelijke rustplaatsen en herbergen waar je zou kunnen overnachten. Een welverdiende nachtrust is uiterst belangrijk. Bovendien helpt pauzeren bij het helder maken van je geest, wat belangrijk is om de tocht nadien weer verder te zetten.

Neem jezelf voor om het wat rustiger aan te doen wanneer het fysiek te zwaar wordt. Loop kortere afstanden of wandel aan een iets lager tempo. Weet dat wanneer het je niet lukt om Santiago de Compostella te bereiken, je altijd een andere keer kan terugkomen. Onthoud dat de reis belangrijker is dan het doel.