Cruiseschepen: deze steden willen er niet meer van weten

Julie Docsterd,
25-08-2023
Ze zijn het symbool van massatoerisme. Cruiseschepen die elk jaar miljoenen toeristen in de meest trendy havens afzetten. Maar steeds meer steden willen niets meer weten van deze "zeereuzen".
Katarzyna Ostrowska

Na Venetië verbiedt nu Amsterdam dat cruiseschepen aanmeren in haar haven. Een trend die wereldwijd terrein wint. De redenen hiervoor zijn vervuiling uit een ander tijdperk, voedselverspilling die grenst aan decadentie en een massatoerisme dat steeds meer bekritiseerd wordt. De gemeenteraad van de hoofdstad van Nederland heeft op donderdag 20 juli een motie aangenomen die de sluiting oplegt van een belangrijke terminal voor deze schepen dichtbij het stadscentrum. Hiermee volgt Amsterdam het voorbeeld van Venetië, dat in 2021 als eerste grote toeristische bestemming dit soort verbod heeft ingevoerd.

 

Andere steden gaan dezelfde weg op, hoewel ze niet allemaal dezelfde wetgevende bevoegdheid hebben. Dit weerhoudt hen er echter niet van om het leven van de cruisemaatschappijen moeilijker te maken om de schadelijke gevolgen van massatoerisme zoveel mogelijk te beperken. Zelfs de Verenigde Staten doen mee, zoals de stad Monterey in Californië, die net de passagiersdiensten heeft stopgezet, waardoor de exploitanten zelf voor de aanleg moeten zorgen en dus moeten betalen. Hetzelfde geldt voor Bar Harbor in Maine: vanaf 2024 zullen slechts 1.000 passagiers en bemanningsleden per dag worden toegelaten om te ontschepen, wat drie keer minder is dan het aantal passagiers op een gewone cruise.

 

Dichter bij huis worden er in Barcelona discussies gevoerd over nieuwe maatregelen die het aantal mensen dat in de Catalaanse hoofdstad ontscheept zouden kunnen halveren. Ten slotte roept een petitie in Corsica op tot een verbod op massatoerisme, met name in de haven van Ajaccio. Deze actie wordt gesteund door de president van de lokale uitvoerende raad.