De C919, de Chinese rivaal van de Airbussen en Boeings, start zijn carrière

Julie Docsterd,
20-06-2023
Het is zover! Het eerste in China ontwikkelde lijnvliegtuig, de Comac C919, heeft zijn eerste commerciële vlucht gemaakt. Een bedreiging voor de westerse vliegtuigbouwers?

Het eerste ‘made in China’ vliegtuig maakte op zondag 28 mei zijn eerste commerciële vlucht. Een belangrijk keerpunt voor de lokale luchtvaartsector, die tot nu toe afhankelijk was van de Europese en Amerikaanse vliegtuigindustrie. Peking hoopt dat dit vliegtuig de concurrentie kan aangaan met de populairste buitenlandse vliegtuigen, zoals de Boeing 737 Max en de Airbus A320neo.

De Comac C919 van China Eastern Airlines steeg op van het vliegveld van Hongqiao in Shanghai, met aan boord 130 passagiers. Het landde om 12u30, ongeveer 40 minuten eerder dan gepland, op Beijing International Airport. “De vlucht verliep bijzonder vlot, comfortabel en was onvergetelijk. Ik denk dat ik het me nog lang zal herinneren,” vertelde een passagier aan de Chinese omroep CCTV.

Een nationale ster

Voordat de gloednieuwe C919 opsteeg, lieten staatsmedia zien hoe tientallen passagiers verzamelden op het vliegveld van Shanghai om het maagdelijk witte vliegtuig te bewonderen. China, dat een autonome technologiesector wil, heeft veel geïnvesteerd in de productie van dit eerste lokaal ontworpen vliegtuig. Maar hoewel het vliegtuig wordt gebouwd door Comac, een staatsbedrijf, zijn veel onderdelen nog afkomstig uit andere landen.

Zhang Yujin, de adjunct algemeen directeur van Comac, zei in januari dat het bedrijf al meer dan 1.200 bestellingen noteerde voor het vliegtuig dat plaats biedt aan 164 passagiers. De vliegtuigbouwer is van plan om zijn jaarlijkse productiecapaciteit in de komende vijf jaar uit te breiden tot 150 exemplaren.

Een bedreiging voor westerse vliegtuigbouwers?

Azië, en China in het bijzonder, zijn belangrijke markten voor het Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing, omdat ze proberen een graantje mee te pikken van de groeiende vraag naar vluchten van een reislustige middenklasse. In april kondigde Airbus aan dat het zijn productiecapaciteit in China zou verdubbelen en tekende een overeenkomst voor de bouw van een tweede assemblagelijn in Tianjin voor de A320neo. Deze eerste lokale assemblagelocatie van Airbus werd in 2008 geopend en bouwt momenteel vier A320neo-toestellen per maand. Airbus hoopt dit aantal tegen het einde van dit jaar op te trekken tot zes per maand!