Luchtvaart: ophef rond duurzame brandstoffen!

Julie Docsterd,
05-04-2024
De grootste Europese luchtvaartmaatschappijen dringen er bij de EU op aan om de Amerikaanse maatregelen na te volgen die tot doel hebben om de productie van duurzame brandstoffen te produceren.
airplane
John McArthur

Vorig jaar legde de Europese Unie (EU) een geleidelijke verplichting op om duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) te verwerken in de kerosine die vliegtuigen gebruiken om buiten de grenzen van de Unie te vliegen. Met een percentage dat oploopt van 2% in 2025, 6% in 2030 en vervolgens tot 70% in 2050, is dit initiatief erop gericht om de koolstofvoetafdruk van de luchtvaart te doen dalen.

Vertraging en uitdagingen in Europa

Volgens Airlines for Europe (A4E), de alliantie van de grootste luchtvaartmaatschappijen van het continent waartoe ook Ryanair, Lufthansa, IAG, Air France-KLM en easyJet behoren, loopt de SAF-productie in Europa echter achter en is ze onvoldoende om de Amerikaanse initiatieven te evenaren. IAG-CEO Luis Gallego wijst erop dat “90% van de investeringen in SAF plaatsvinden in de Verenigde Staten“, waardoor Europa achterloopt.

Roep om actie

Tijdens een top in Brussel riep Lufthansa-CEO Carsten Spohr op tot stimuleringsmaatregelen die vergelijkbaar zijn met die in de Verenigde Staten om op die manier de SAF-productie in Europa te ondersteunen. De bazen van Europese luchtvaartmaatschappijen uiten hun bezorgdheid over de haalbaarheid om de vooropgestelde deadlines van de EU te halen zonder een aanzienlijke toename van de SAF-productie op het continent.

Een collectief engagement

De vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen op de top benadrukten het belang van het vrijwaren van hun concurrentiepositie in een geglobaliseerde industrie. In de aanloop naar de EU-verkiezingen maakten ze hun bezorgdheden over aan de toekomstige Europese Commissie.