Waarom je niet altijd je geld terugkrijgt als je reisorganisator failliet gaat

31-10-2022
Wat als je reisorganisator failliet gaat? Ontdek of je verzekerd bent en hoe je je geld kunt terugkrijgen via Garantiefonds of andere opties.

Je reisorganisator moet zich tegen zijn onvermogen verzekeren bij een insolventieverzekeraar zoals bv. het Garantiefonds Reizen.  Dat is een Europese verplichting.

Meestal wel verzekerd

Moet je nog op reis vertrekken (en gaat je reisorganisator failliet) dan kan je het bedrag dat je al betaalde terugvragen van de verzekeraar.  Je kan ook aankloppen bij de verzekeraar als je al op je bestemming bent op het moment dat de reisorganisator failliet gaat.  Het kan ook gebeuren dat je pakketreis eerder al was geannuleerd owv de coronasituatie en je nog een tegoedbon hebt daterend van voor 20 juni 2020. Je kan dan (het saldo van) de waarde van de tegoedbon terugvorderen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator.

Er zijn uitzonderingen

Boekte je een pakketreis die geannuleerd is en heb je een tegoedbon van na 20 juni 2020 of wacht je nog op een terugbetaling van die reis, dan liggen de kaarten anders.  Je zit dan bij een faillissement met een probleem.  Je kan dan de reeds betaalde bedragen of (het saldo van) de waarde van de tegoedbon niet terugvorderen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator.

Wat dan doen?

In gevallen waarin je niet kan aankloppen bij de insolventieverzekeraar van de reisorganisator kan je enkel een aangifte van schuldvordering indienen bij de curator van de failliete reisorganisator.  Je doet dat via de website RegSol. De kans dat je dan uiteindelijk daar een vergoeding voor zal ontvangen is klein nu heel wat andere schuldeisers je zullen voorgaan. Je riskeert in zo’n cas dan ook je geld kwijt te zijn.

FAQ

Wat gebeurt er als mijn reisorganisator failliet gaat voordat ik vertrek?

Als je nog niet vertrokken bent, kan je het betaalde bedrag terugvorderen bij de insolventieverzekeraar.

Kan ik mijn geld terugkrijgen als mijn reis wordt geannuleerd door corona?

Ja, als je tegoedbon dateert van voor 20 juni 2020 kan je het (resterend) bedrag terugvorderen bij de insolventieverzekeraar.

Wat als mijn tegoedbon na 20 juni 2020 is uitgegeven?

In dat geval kan je bij faillissement je geld niet terugvorderen via de insolventieverzekeraar.

Hoe kan ik alsnog proberen mijn geld te recupereren bij faillissement?

Je kan een schuldvordering indienen bij de curator via de website RegSol, hoewel de kans op terugbetaling klein is.

Ben ik ook verzekerd als ik al op bestemming ben tijdens het faillissement?

Ja, ook dan kan je de verzekeraar aanspreken voor hulp of terugbetaling.

Wat is het Garantiefonds Reizen?

Dat is een insolventieverzekeraar waarbij reisorganisatoren zich verplicht moeten verzekeren tegen onvermogen.

Waarom krijg ik mijn geld niet altijd terug bij faillissement?

Omdat niet alle situaties onder de dekking van de insolventieverzekeraar vallen, zoals tegoedbonnen na 20 juni 2020.