In Mexico is de aftrap van het WK 2026 nog niet gegeven, maar financieel staat de teller wel al stevig in het groen.
© jose-castillo
Voor een publiek van bedrijfsleiders in Guadalajara kondigde Mikel Arriola, commissaris van de Mexicaanse voetbalbond (FMF), economische opbrengsten aan van meer dan 3 miljard dollar. Volgens de FMF is dat meer dan 235 % winst in vergelijking met een Formule 1-weekend op Mexicaanse bodem.
3 steden, 13 wedstrijden, 5,5 miljoen bezoekers
Mexico-Stad, Monterrey en Guadalajara vormen de drie steunpilaren van het evenement en zullen samen 13 wedstrijden hosten. Ze mogen zich ook verwachten aan een enorme volkstoeloop: 5,5 miljoen extra toeristen worden verwacht. Dat komt neer op een stijging van het aantal bezoekers tijdens juni en juli 2026 met 44 %. De investeringen zijn navenant: 200 miljoen dollar om drie iconische stadions (Azteca, Akron en BBVA) te moderniseren.
Goal voor werkgelegenheid
Als kers op de taco: naar schatting zullen er ongeveer 24.000 jobs gecreëerd worden in het kader van dit wereldwijde sportevenement — van horeca en hotelsector tot beveiliging en logistiek.