China onthult zijn Hyperloop, een trein die 600 km/u haalt

Julie Docsterd,
10-02-2023
Elon Musk, de baas van Tesla, is niet de enige die inzet op de Hyperloop, de trein van de toekomst die zou kunnen rijden aan een snelheid van om en bij de 600 km/u.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Robb Report (@robbreport)

Toen China rond de eeuwwisseling aankondigde dat het het grootste hogesnelheids-treinnet ter wereld te willen aanleggen, werd dat door velen op hoongelach onthaald. Maar twee decennia later heeft het land zijn belofte waargemaakt, met zo’n 40.000 km aan spoorwegen voor hogesnelheidstreinen in gebruik, zowat 83% van het totale hogesnelheidsnet in de wereld!

Vandaag schakelt China een versnelling hoger door in te zetten op de Hyperloop, een nieuwe generatie treinen die zweven boven een magnetische veld en zich voortbewegen in een tunnel. Een eerste test daarmee vond half januari plaats en werd door de lokale autoriteiten omschreven als “een succes”. De gehaalde snelheid, zo’n 50 km/u, komt echter zelfs niet in de buurt van wat deze revolutionaire technologie belooft. Daarom blijven er twijfels bestaan.

Kort en traag

Het is in de Noord-Chinese provincie Shanxi dat de trein (Maglev) zijn eerste testtraject aflegde. De reis ging over een afstand van 210 meter in een speciale tunnel. Het ging om een praktijktest waarbij de nodige technologieën voor dit soort concept getest konden worden. Gezien de korte afstand die moest worden afgelegd, haalde de trein een snelheid van amper 50 km/u, dus 550 km/u minder dan de maximumsnelheid die hij zou kunnen halen!

Toch is het werk van het CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) opmerkelijk, gezien het feit dat het pas een jaar geleden begon! Een bijzonder korte periode als je bedenkt dat het niet alleen nodig was om een 2 km lange testtunnel te bouwen, maar ook de volledige technologische infrastructuur, inclusief de ontwikkeling van de artificiële intelligentie die zorgt voor de nodige veiligheidscontroles.

Het is echter niet bekend of de tunnel vacuüm was, één van de essentiële eigenschappen van Maglev treinen. Hoewel de wrijving beperkt is dankzij de afwezigheid van rails, zorgt een gebrek aan lucht ervoor dat de trein zich makkelijker kan voortbewegen. De luchtdruk in de tunnel laag houden is dan ook één van de grootste uitdagingen voor dit transportsysteem