Dit kan je vragen als je vlucht verstoord wordt door drones

23-11-2025
De laatste weken deden er zich op Belgische luchthavens heel wat incidenten met drones voor waardoor verschillende vluchten vertraging opliepen of werden omgeleid naar andere luchthavens. Wat zijn in dat geval jouw rechten?
drone
© joao-rocha

Vergoeding wegens vertraging?

Als je vlucht vertraging heeft kan je wel eens een financiële compensatie krijgen. Dat geldt evenwel niet bij een verstoring van het vliegverkeer door drones.  Dat wordt nu eenmaal aanzien als een buitengewone omstandigheid waardoor de vergoedingen die bij vertraging in beginsel toepassing vinden niet verschuldigd zijn. Je hebt nu eenmaal enkel recht op compensatie als het over iets gaat waar de luchtvaartmaatschappij iets aan kan doen.

Andere vergoedingen

Toch betekent dit niet dat je niets kan vragen. Je hebt nu eenmaal wel recht op eten en drinken als je lang moet wachten, toegang tot communicatiemiddelen om contact op te nemen met bv. het hotel waar je zou verblijven en hotelaccommodatie en vervoer als je door de vertraging of annulering moet overnachten. Wordt je vlucht geannuleerd of aanzienlijk vertraagd dan heb je ook recht op omboeking of terugbetaling van je ticket.

Moet je vertrekken of landen op een andere luchthaven dan moet de luchtvaartmaatschappij gratis vervoer daarnaar aanbieden.

Andere kosten?

Andere schade zoals bv. een verkorte hotelverblijf op je bestemming of een uitstap die je mist, moet de luchtvaartmaatschappij niet vergoeden. Hetzelfde geldt voor bv. een aansluitende vlucht die je mist, een hotel dat je boekte en waar je niet geraakt enz. Als je voor deze posten een vergoeding wil dien je een reisverzekering te nemen die voor deze schadeposten ook een vergoeding betaalt.

Heb je een pakketreis geboekt dan is een andere regeling van toepassing.  In dat geval is de reisorganisator verantwoordelijk voor het regelen en vergoeden van de hele reis, inclusief hotel.

 

Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)