Hier kan je terecht als je niet tevreden bent over je reis

08-10-2025
Het hotel waar je naar toe ging voldeed hoegenaamd niet aan je verwachtingen. Of de uitstappen die je via je reisorganisator boekte boden helemaal niet wat je daarvan verwachtte. Waar kan je dan zoal terecht om een oplossing of financiële compensatie te vragen?
beach rain
© rachel-smith

Kaart het ter plaatse aan

Als je niet tevreden bent is het vooreerst aangewezen dat al ter plaatse aan te kaarten en dit bv. bij de vertegenwoordiger van de reisorganisator.  Lukt dat je niet neem dan contact op met de reisorganisator in België. Zorg dat je een bewijs hebt van je klacht door bv. een mail te versturen met een ontvangst- en leesbevestiging.

Bemiddeling

Lukt het niet om ter plaatse een genoegdoening gevende oplossing te vinden, dan kan je via een bemiddeling tot een oplossing trachten te komen. Je kan via de website belmed.economie.fgov.be/belmed-web/ een aanvraag indienen.

Geschillencommissie reizen

Je kan je probleem ook soms aankaarten bij de geschillencommissie reizen. Voorwaarde daarvoor is dat de bevoegdheid van die commissie werd voorzien in de algemene voorwaarden van de reisorganisator.  Via deze commissie kan een verzoeningsprocedure worden gevoerd of er kan een echte arbitrage plaatsvinden waarbij de commissie het geschil tussen jou en de reisorganisator wel degelijk ook effectief beslecht.

Ombudsdiensten

Je kan je klacht eventueel ook formuleren bij een ombudsdienst, zoals de consumentenombudsdienst (Consumentenombudsdienst – Homepage).  Gaat het om een discussie met een buitenlandse reisorganisator dan kan je eventueel terecht bij het Europees centrum voor de consument (ECC België)

Discussie over ‘vervoer’

Heb je een discussie met bv. de vliegtuigmaatschappij dan kan je terecht bij de FOD Mobiliteit Info en klachten | Mobiliteit.  Je kan ook terecht op de website  Passagiersrechten | Mobiliteit om een klacht in te dienen.

Rechtbank

Het is tenslotte ook mogelijk om naar de rechtbank te stappen. Weet wel dat je voor een dergelijke procedure vaak een advocaat zal dienen te raadplegen.  Je riskeert dan ook dat de kosten van een dergelijke procedure de opbrengsten daarvan wel eens riskeren te overstijgen

 

Jan ROODHOOFT, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)