In 2022 vervuilden cruiseschepen evenveel als een miljard auto’s!

Julie Docsterd,
10-07-2023
Volgens een nieuwe studie van de Europese organisatie Transport & Environment (T&E) is de vervuiling van cruiseschepen rond havens hoger dan voor de pandemie.
Alonso Reyes

Ondanks de invoering van een nieuwe limiet op het zwavelgehalte in de brandstof die gebruikt wordt in schepen, die van kracht is sinds 1 januari 2020, stootten de 218 Europese cruiseschepen vorig jaar evenveel zwaveldioxide (SOx) uit als een miljard auto’s!

Meer vervuiling

In vergelijking met 2019 is het aantal cruiseschepen, de tijd die ze in de haven doorbrengen en de brandstof die ze verbruiken telkens met ongeveer een kwart toegenomen. Dit heeft gezorgd voor een toename van de uitstoot van drie giftige en vervuildende stoffende: SOx met 9%, NOx met 18% en PM2,5-fijnstofdeeltjes met 25%.

Twee maten, twee gewichten…

Barcelona was vorig jaar de meest vervuilde haven van Europa, gevolgd door Civitavecchia, ten noordwesten van Rome, en de haven van Piraeus in Athene. In Barcelona stootten cruiseschepen bijna drie keer zoveel SOx uit als alle auto’s in de stad samen. In Europa zijn de SOx-limieten voor auto’s honderd keer strenger dan die voor schepen. De beste zwavelnorm voor schepen is nog steeds honderd keer zwakker dan de Europese zwavelnorm voor diesel en benzine die al 15 jaar van kracht is.

Het respijt van tijdens de pandemie is ten einde!

“De pandemie bood havensteden enig respijt, maar dat is nu echt voorbij,” zegt Constance Dijkstra, co-auteur van het onderzoek. “Cruises zijn terug en toeristische hotspots zoals Barcelona en Athene stikken weer als gevolg van de giftige luchtvervuiling van cruiseschepen. Venetië heeft aangetoond dat vervuiling door cruiseschepen kan worden aangepakt, maar een verbod is niet de enige oplossing. Havens kunnen het vervuilingsniveau aanzienlijk verlagen door schepen te dwingen in de haven op walstroom aan te sluiten in plaats van hun motoren te laten draaien, en door het gebruik van emissievrije brandstoffen aan te moedigen.”

Venetië stelt het beter

Venetië is er aanzienlijk op vooruit gegaan. In 2019 was het nog de meest vervuilde haven door cruises, maar vorig jaar zakte het naar de 41ste plaats na het verbod dat in 2021 werd ingevoerd voor grote cruiseschepen om de haven binnen te varen, waardoor de SOx-uitstoot met 80% daalde.

Toch heeft dat niet kunnen beletten dat Italië Spanje heeft ingehaald als het meest door cruiseschepen vervuilde land in Europa. Terwijl het Middellandse Zeegebied het meest te lijden heeft onder vervuiling door cruiseschepen, staat Noorwegen toch op de vierde plaats en heeft het land zelfs af te rekenen met het meeste cruiseverkeer van alle landen, ondanks de kleinere schepen.