Luchtvaart: daarom zullen de wide-body vliegtuigen weer opduiken

Julie Docsterd,
06-02-2023
Naarmate het vliegverkeer geleidelijk terugkeert naar het niveau van vóór de pandemie, hebben luchtvaartmaatschappijen moeite om aan de vraag naar stoelen te voldoen, vooral voor passagiers die op zoek zijn naar premium tickets op langeafstandsvluchten.
Daniel Eledut

In Europa betreft het vooral de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, die bezig is tien van haar Airbus A340’s (die eerder in Spanje werden gestationeerd) terug in dienst te brengen om te voldoen aan de vraag naar premium stoelen tegen de zomer en de vakantieperiode. De explosie van de vraag in de afgelopen maanden heeft voor sommige maatschappijen een knelpunt gecreëerd. De meesten worden inderdaad geconfronteerd met vertragingen bij de levering van de nieuwe generatie vliegtuigen die ze voor de pandemie hadden besteld, met name de Boeing 777-9. Zo’n 2.400 vliegtuigen waren voor de gezondheidscrisis besteld, maar ze zijn nog steeds niet gebouwd.

Dus worden de “oude kisten” weer gebruikt

In deze context is Lufthansa dus genoodzaakt om de 297 stoelen van de A340-600 (waarvan acht in First Class), hetzelfde aantal als op de A380, evenals 44 stoelen in Business en 32 in Premium Economy, weer te gebruiken. Hoewel de A380’s van Lufthansa ook first class bieden, kunnen er slechts drie terug in dienst komen. De Boeing 747-8’s van de luchtvaartmaatschappij behoren ook tot deze klasse, net als een nieuwe batch Airbus A350-900’s, hoewel de leveringen pas tegen het einde van het jaar worden verwacht.

Thai Airways, dat in 2021 zei dat het van plan is om zijn volledige vloot van Airbus A380 en Boeing 747 uit te faseren, overweegt nu een terugkeer van de A380 in 2024. Andere luchtvaartmaatschappijen die van plan zijn om hun aan de grond gehouden A380’s nieuw leven in te blazen, zijn Qatar Airways, Etihad Airways, Korean Air Lines, Singapore Airlines en Qantas. Ook Emirates werkt ondertussen aan het opfrissen van 67 “oude” A380’s met een nieuw interieur.