

De Tsjechische spoorwegmaatschappij Leo Express heeft een nieuwe aanvraag ingediend voor een ambitieuze nachtverbinding tussen België en Slowakije. Als alles volgens plan verloopt, vertrekt op 13 december 2026 de eerste trein van Ostende naar Bratislava—een rit van bijna 19 uur.
Volgens de melding bij de Belgische spoorwegregulator, de Agentschap voor Spoorwegvervoer, plant Leo Express één trein per dag in elke richting. De route telt meer dan 50 haltes, waaronder grote steden als Brugge, Gent, Brussel, Leuven, Luik, Keulen, Düsseldorf, Leipzig, Praag en uiteindelijk Bratislava.
Het vertrek uit Ostende staat gepland om 19:10, met aankomst in Bratislava om 14:18 de volgende dag. In omgekeerde richting vertrekt de trein om 14:44 en komt de volgende ochtend om 09:52 aan aan de Belgische kust. Dat betekent bijna 1.100 kilometer spoor in één rit.
Wat dit voorstel onderscheidt van eerdere plannen uit 2023, is het nachtelijke karakter van de reis. Daarmee wil Leo Express zich onderscheiden van bestaande nachttreinen zoals European Sleeper, die al een verbinding tussen Brussel en Praag biedt via Nederland en Berlijn.
Een deel van het traject, zoals het stuk tussen Dresden en Praag, wordt nu al gebruikt door andere nachttreinoperatoren. Toch lijkt Leo Express in te zetten op het verbinden van toeristische én economische centra in vier landen: België, Duitsland, Tsjechië en Slowakije.