Op naar een groene lucht: de cruciale rol van duurzame brandstoffen voor de luchtvaart

Julie Docsterd,
17-06-2023
Luchtvaartmaatschappijen pleiten voor een redelijk aandeel van niet-fossiele brandstoffen, die de sleutel zijn tot een duurzame luchtvaarttoekomst.
Eva Darron

De toekomst van de luchtvaart zou kunnen afhangen van brandstoffen van niet-fossiele oorsprong, onder andere afkomstig uit biomassa en gebruikte oliën. De internationale luchtvaartorganisatie IATA verwacht dat de productie van die brandstoffen tegen 2028 oploopt tot 69 miljard liter.

Uitdagingen

Ondanks dit potentieel roept de IATA overheden op om te zorgen voor een eerlijke verdeling van SAF’s (Sustainable Aviation Fuels, of duurzame luchtvaartbrandstoffen) over de verschillende industriële sectoren. Momenteel kijken ook andere sectoren in de richting van niet-fossiele brandstoffen, zoals biodiesel voor vrachtwagens en biogas voor verwarming.

Het potentieel van SAF’s

SAF’s zijn een redelijk recent fenomeen en maken slechts 0,1% uit van de brandstoffen die door de luchtvaart worden verbruikt. Toch zijn ze essentieel voor luchtvaartmaatschappijen, die ernaar streven om in 2050 de netto nuluitstoot te bereiken. Volgens de IATA zal 62% van deze transitie gebaseerd zijn op SAF’s.

Een ambitieus objectief

De productie van SAF’s is tussen 2021 en 2022 al verdrievoudigd tot 300 miljoen liter. De IATA streeft naar 30 miljard liter in 2030. Er lopen meer dan 130 projecten voor de productie van hernieuwbare brandstoffen in 30 landen, die de ambitie van een netto nuluitstoot van CO2 door de luchtvaartsector tegen 2050 kunnen ondersteunen.