Deze vergoedingen kan je vragen als je (hogesnelheids-)trein vertraging heeft

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Je plant om op reis te gaan met de trein. Wist je dat je in dat geval een schadevergoeding kan vragen als deze trein vertraging heeft? Waarop mag je dan juist rekenen?

Als je met het vliegtuig op reis gaat kan je aanspraak maken op een schadevergoeding als je vlucht vertraging heeft. Meer informatie over de rechten die je dan hebt vind je hier. Maar ook als de (hogesnelheids)trein waarmee je op reis gaat vertraging heeft kan je een schadevergoeding vragen.

Op hoeveel heb je recht?

Je hebt recht op een schadevergoeding als de trein waarmee je op reis gaat een vertraging van minstens 60 minuten opliep. De vergoeding bedraagt meer bepaald 25% van de prijs van je vervoerbewijs bij een vertraging tussen 60 en 119 minuten. Als er sprake is van een vertraging van 120 minuten of meer, dan bedraagt de schadevergoeding 50% van de prijs van je vervoerbewijs. Hou er wel rekening mee dat schadeloosstellingen van minder dan 4 euro niet worden uitbetaald.

Sommige vervoersmaatschappijen bieden hun reizigers ruimere vergoedingen aan als er vertragingen zijn. Kijk dan ook op de website van je vervoersmaatschappij op welke vergoeding je aanspraak kan maken. De hierboven aangegeven percentages zijn alleszins de minima beneden welke men niet mag gaan.

Hoe bereken je de vertraging?

Om te weten of je trein vertraging had is het vertrekuur niet bepalend. Je moet integendeel kijken naar het tijdverschil tussen het uur waarop je had moeten aankomen volgens de dienstregeling en het werkelijke uur van aankomst.

Waar een vergoeding vragen?

Als je trein vertraging heeft kan het boordpersoneel of het personeel in het aankomststation je al een formulier bezorgen dat je moet invullen. Krijg je dat niet dan kan je een vergoeding vragen bij de klantendienst van de vervoersmaatschappij waar je mee op reis ging.