Europa: nieuwe regels voor de bescherming van reizigers!

Julie Docsterd,
05-01-2024
De Europese Commissie heeft net nieuwe maatregelen voorgesteld die de rechten van reizigers moeten versterken, onder andere voor all-in reizen.
Natalya Zaritskaya

De coronapandemie heeft aangetoond welke problemen reizigers die voor een all-invakantie hebben gekozen, kunnen ondervinden. Als reactie daarop stelt de Europese Commissie nieuwe regels voor om hen beter te beschermen. Voortaan hebben reisorganisatoren, vaak kleine en middelgrote bedrijven, recht op terugbetaling door de aanbieders binnen de zeven dagen, zodat je als klant binnen 14 dagen je geld terugkrijgt. Deze maatregel, toegelicht door de Europees commissaris voor Justitie Didier Reynders, is bedoeld om de terugbetalingsprocedures te versnellen en te vereenvoudigen.

Beperking van de voorschotten en duidelijkheid over ‘vouchers’

Een andere verbetering betreft de beperking van voorschotten die reisbureaus kunnen vragen. Die zullen niet meer dan 25% van de totaalprijs mogen bedragen, behalve onder speciale voorwaarden. Daarnaast zullen de befaamde ‘vouchers’ aan strengere regels onderworpen worden: reizigers moeten volledig worden geïnformeerd over de eigenschappen van die vouchers voordat ze ze accepteren en zullen een terugbetaling kunnen eisen wanneer ze niet gebruikt worden.

Reacties en kritiek

De consumentenvereniging Testaankoop is over het algemeen tevreden met deze stappen in de goede richting, maar heeft bedenkingen bij bepaalde onderdelen van het voorstel. Volgens Julie Frère, woordvoerster van de organisatie, blijven de bescherming tegen faillissementen bij luchtvaartmaatschappijen en de mogelijkheid om tickets te annuleren in tijden van crisis zwakke punten. Testaankoop betreurt ook het ontbreken van strengere maatregelen om ervoor te zorgen dat luchtvaartmaatschappijen de rechten van passagiers respecteren.