Heel korte vluchten binnenkort verboden?

Julie Docsterd,
14-04-2023
Belgisch minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft recent laten weet dat het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) de opdracht heeft gekregen om een besluit voor te bereiden waarmee heel korte vluchten verboden worden.
Ramon Kagie

Dit initiatief komt er in navolging van een studie gepubliceerd door Greenpeace, waarin een alarmerende stijging van het aantal vluchten met privéjets in België werd opgetekend. In 2022 werden niet minder dan 10.618 vluchten geregistreerd vanuit België, oftewel een stijging van 52% en opzichte van het voorgaande jaar. Voor Greenpeace moeten deze vluchten simpelweg dringend verboden worden en moet er een “nultolerantie ten opzichte van onverantwoorde luxe-uitstoters” komen.

De Belgische minister werkt samen met onze Franse buren om de andere lidstaten te motiveren om  het idee om heel korte vluchten te verbieden te steunen en om de Europese Commissie te overtuigen maatregelen te nemen. Volgens Georges Gilkinet is het inderdaad noodzakelijk om deze vraag op Europees niveau te behandelen om een efficiënte oplossing te vinden.

Groen pleit voor een belasting op privéjets

Nadia Naji, covoorzitter van het Vlaamse Groen, is voorstander van een invoering van een belasting op privéjets en een verbod op Europees niveau van heel korte vluchten. Volgens haar zou die maatregel helpen om de impact op het milieu van die vliegtuigen, die vaak gebruikt worden voor plezier- of zakenreizen, te verminderen. Ze vindt ook dat luxe-uitstoters hun verantwoordelijkheid moeten nemen in de strijd tegen de klimaatverandering.