Het doek valt voor de Boeing 747, de ‘koning van het luchtruim’

Julie Docsterd,
07-01-2023
De laatste 747 is uit de werkplaats van Boeing gerold, wat het einde betekent van een tijdperk van meer dan een halve eeuw in de luchtvaartsector!
Nafis Al Sadnan

Het is één van de grootste industriële avonturen van de 20e eeuw dat op zijn einde loopt, dat van de Boeing 747, de eerste jumbojet in de geschiedenis. Het laatste exemplaar van dit legendarische vliegtuig is van de band gerold in Everett, in de VS. Het toestel, een 747-8 vrachtvliegtuig, zal worden geleverd aan de Amerikaanse luchtvrachtmaatschappij Atlas Air.

In 2020 besloot Boeing de productie van dit in 1967 gelanceerde model te staken, omdat het te dorstig was geworden en bij gebrek aan nieuwe bestellingen. Het programma was een onverhoopt succes, en bood werk aan zo’n 50.000 mensen gedurende de hele loopbaan van het vliegtuig. Voor de 747-8, de laatste versie, noteerde Boeing in totaal amper 107 bestellingen, waarvan slechts 48 voor de passagiersversie.

Rod M

Het einde van de ‘reuzen van het luchtruim’

Naast het einde van de carrière van de 747 wordt ook de pagina omgedraaid van vliegtuigen die meer dan 500 passagiers van de ene kant van de planeet naar de andere kunnen vervoeren. In dezelfde geest kondigde Airbus in 2019 aan dat het zou stoppen met de productie van de A380, de andere ‘reus van het luchtruim’, waarvan de laatste in december 2021 aan Emirates werd geleverd. Na de financiële crisis van 2008 gaf de coronacrisis de doodsteek voor deze grote vliegtuigen met vier motoren, die veel brandstof verbruiken en moeilijk te vullen zijn. Luchtvaartmaatschappijen zijn daarom overgestapt op modernere en vooral zuinigere vliegtuigen, zoals de A350 en de 787 Dreamliner.

Een mythisch luchtschip

De 747, die de bijnaam ‘The King of the Skies‘ kreeg, betekende aan het begin van de jaren zeventig een ware revolutie in de luchtvaartsector, waarbij zoveel mogelijk mensen toegang kregen tot vliegreizen. Sinds de introductie in 1967 zijn er 1.574 exemplaren van de 747 geproduceerd in verschillende versies, en dat voor meer dan 100 klanten. De in gebruik zijnde vloot heeft al meer dan 118 miljoen vlieguren opgetekend. Een record!

Het einde van de productie van de 747 betekent echter niet het einde van hun exploitatie. Dit legendarische toestel zal nog minstens 20 jaar blijven vliegen en Boeing zal alle vliegtuigen die nog in dienst zijn blijven onderhouden.