Kan een restaurant een vergoeding vragen als je na reservatie niet opdaagt?

Jan Roodhooft,
28-07-2023
Stel: je reserveert een tafeltje in een restaurant maar verliest dit nadien uit het oog waardoor je niet opdaagt. Kan het restaurant dan een schadevergoeding van je vragen? Wat zegt de Belgische wet daar precies over?
Carlos Lindner

Een vergoeding kan

Als je in een Belgisch restaurant een reservatie plaatst en nadien niet opdaagt, kan de restauranthouder in principe wel degelijk een schadevergoeding van je vragen. Reserveer je een tafeltje in een horecazaak in een ander land, dan is het plaatselijk recht bepalend om te weten wat je precies riskeert.

Maar wordt zelden gevorderd

In de praktijk hoef je je meestal echter weinig zorgen te maken. De restauranthouder zou nu eenmaal vooreerst al de reservatie moeten kunnen bewijzen.  Gebeurde die telefonisch dan zal dat bewijs moeilijk liggen.  Reserveerde je online, dan is er integendeel veelal wel een bewijs. Daarnaast zal de restauranthouder ook zijn schade moeten kunnen aantonen.  Hij kan daarbij bv. wijzen op het feit dat de tafel leeg bleef, dat hij ingrediënten over had, enz.

De restauranthouder zou bij de reservatie met jou een forfaitaire vergoeding kunnen overeenkomen voor het geval je uiteindelijk niet opdaagt. Een dergelijke afspraak is naar Belgisch recht geldig als ze niet overdreven is en als de restauranthouder een soortgelijke vergoeding met je overeenkomt voor het geval hij zijn verbintenissen niet nakomt (en er bv. ondanks je reservatie toch geen tafeltje vrij blijkt te zijn als je in het restaurant toekomt).

Bovendien vinden de meeste restaurants dat de kosten van het invorderen van zo’n vergoeding niet opwegen tegen de mogelijke opbrengsten. Zij vrezen ook de commerciële gevolgen van zo’n actie.

‘Waarborg’ vragen?

Wat wel eens gebeurt is dat restaurants vragen dat je bij de reservatie al een bedrag betaalt dat dan later van je rekening wordt afgetrokken.  Meteen wordt dan afgesproken dat de restauranthouder dat bedrag mag behouden als je later toch niet opdaagt.  Ook hier moet zo’n afspraak, als jij een consument bent, wel wederkerig zijn (zie hoger).