Korte vluchten verbieden zou “absurd” zijn!

Julie Docsterd,
17-12-2022
Het verbieden van korte vluchten ten gunste van de trein is volgens de baas van de belangrijkste wereldvereniging van luchtvaartmaatschappijen "compleet absurd". Hij zegt dat hij een veel beter idee heeft om de CO2-voetafdruk van de sector te verkleinen...
Anna Gru

De directeur-generaal van de International Air Transport Association (IATA), Willie Walsh, stelt onomwonden dat “als we alle vluchten van minder dan 500 km in Europa elimineren, die meestal geviseerd worden, en ze vervangen door treinverbindingen [… ] we 24% van de vluchten in Europa zouden schrappen. Maar de CO2-uitstoot [van de luchtvaartsector] zou dan slechts met 3,84% dalen.” Hij citeert hiervoor een rapport van het luchtverkeerstoezichtorgaan Eurocontrol.  “De politieke leiders zeggen dat de oplossing is om korte vluchten af te schaffen: dat is volkomen absurd“, voegde hij eraan toe.

Eerder een gemeenschappelijk Europees luchtruim

In plaats daarvan roept de directeur-generaal op tot een “gemeenschappelijk Europees luchtruim”. Deze hervorming, die bijna 20 jaar geleden begon, maar op weerstand stuit van sommige staten, zou het mogelijk maken om van een systeem van luchtverkeersorganisatie langs nationale grenzen over te stappen op een zone waarin vliegtuigtrajecten een rechte lijn zouden benaderen.  “Het zou de uitstoot van de ene op de andere dag met 10% verminderen,” zei Walsh.

De cijfers die de heer Walsh noemt, komen overeen met die van de NGO Transport & Environment (T&E), die dinsdag schatte dat “het verbod op [korte] vluchten in Frankrijk een symbolische maatregel is die helaas zeer weinig impact zal hebben op de uitstoot“.

De langeafstandsvluchten moeten geviseerd worden!

Europese regeringen blijven de belangrijkste bron van luchtvaartemissies negeren, namelijk langeafstandsvluchten, die nog steeds niet getarifeerd of gereguleerd zijn“, hekelde T &E, tijdens een debat in Brussel over luchtvaartemissies en hun belasting.