Op weekend met Florence: fietsavontuur en gastronomie in het hart van de Ardennen!

Florence Brigode,
31-07-2023
In het zadel! Florence neemt ons mee op een onvergetelijk familieavontuur, op het ritme van de pedalen en de lokale smaken, door de pittoreske en groene landschappen van het bos van Anlier, in het hart van de provincie Luxemburg.
Pierre Pauqua

Ik wilde mijn opgroeiende kinderen al even een memorabel weekend aanbieden. We raakten het eens waren over het programma en gingen op pad! We zouden gaan fietsen in het massief van het bos van Anlier, in de provincie Luxemburg, en logeren in een magische accommodatie. Met de bagage in de koffer reden we richting Habay-la-Neuve om daar gravelfietsen uit te proberen. We keken uit naar het verkennen van de Grande Randonnée route die Achouffe met Orval verbindt. Een ambitieuze maar opwindende trip die zich uitstrekt over 227 km met een indrukwekkend hoogteverschil van maar liefst 4.352 meter. Aangekomen in Habay-la-Neuve hadden we de gelegenheid om nog een paar vragen te stellen over onze reis bij de plaatselijke dienst voor toerisme.

Een diversiteit aan terrein en landschappen is hier verzekerd, maar het is ook flink zweten voor zondagssporters zoals ik! Dit circuit van het type “gravel” wisselt asfalt en paden af. Sportievelingen, dit is echt iets voor jullie! Maar met alle ambitie en enthousiasme van de wereld waren mijn benen helaas niet opgewassen tegen dit grote avontuur… Het was echter gemakkelijk voor ons om onze ideale sectie te kiezen uit de 14 downloadbare routes. Verder was het lachen, fun en pauzeren met een drankje.

M-C. Marchal - capsuranlier.be

De geboekte accommodatie lag op onze route, in het hart van de Ardennen. Les Ardillières du Pont d’Oye is een huis met karakter. Prachtig! En er is ook een ruimte voorzien om de tweewielers op te bergen: top! Het is hier eveneens mogelijk om elektrische fietsen op te laden of te huren. De kamers zijn op het niveau van een 4-sterrenhotel: wat een genot om de kinderen overal enthousiast over te zien. Ons terras keek uit op de tuin en in het restaurant met mooie blauwe luiken was onze tafel gereserveerd voor een proeverij van “Les Plats Canailles de la Bleue Maison”. De menu’s Tendance en Terroir stelden ons niet teleur: nog een ontdekking voor mijn kleintjes. De zelfgemaakte brioche met citroentijm zou ik echt elke dag kunnen eten! Het hotel is prachtig gelegen: er zijn zoveel activiteiten in de buurt, dat het echt moeilijk is om een keuze te maken.

We stapten daarna weer op onze fietsen om een van de 20 mountainbikeroutes te proberen die toegankelijk zijn vanuit het hotel en die het natuurpark Haute-Sûre en het bos van Anlier doorkruisen. Daar zijn we tenslotte voor gekomen! De laatste middag hebben we het gewijd aan karten. Ik geef toe, ik had liever de grotten van Remouchamps bezocht: ideaal om te schuilen voor de zon en een beetje frisheid te vinden, maar de meerderheid besloot anders. De kinderen hebben goed gelachen: blijkbaar ben ik de hele sessie blijven gillen! Het was een kleurrijk weekend dat snel voorbijging, veel te snel…

BELEEF HET AVONTUUR!

Hotel Les Ardellières du Pont d’Oye biedt een unieke ligging in Habay-la-Neuve, tussen de Ardennen en de Gaume. 9 kamers, een studio, een seminariezaal en een bistronomisch restaurant zijn hier aanwezig.

Het restaurant Les Plats Canailles de la Bleue Maison biedt de lekkerste gerechten in een landelijke omgeving aan het water.

Een scala aan activiteiten liggen op slechts een steenworp afstand: wandelen, sport en cultuur…

Praktisch: de fietsstalling, laadpalen, verhuur van elektrische fiets…

DE GROTE GRAVELTRIP VAN ACHOUFFE NAAR ORVAL

Een gastronomische en majestueuze route. 227 kilometer lang met een hoogteverschil van 4352 meter, is dit niets voor beginnende fietsers. Maar wat een genot om tussen de rivieren en in de bossen te circuleren! Vergeet onderweg niet om je batterijen op te laden door jezelf een welverdiende pauze te geven in de Achouffe-brouwerij. Voor meer spirituele pauzes zijn het bos van Anlier en de abdij van Notre-Dame d’Orval allemaal aangewezen!

KARTING BOUILLON

Een mooi buitencircuit voor jong en oud: 400 m lang met veel snelle bochten. Een timing en een weergave van je prestaties stelt je in staat om jezelf te meten met je tegenstanders! Plezier en spanning gegarandeerd.

DE GROTE GRAVELTRIP VAN ACHOUFFE NAAR ORVAL

KARTING BOUILLON

OMGEVING…

De abdij van Orval, het Archeologisch Museum van Aarlen, het Euro Space Center in Transinne, het dorp Torgny en het Bastogne War Museum liggen op slechts een steenworp afstand van het hotel!

Maar de lijst is lang… en de mogelijkheden zijn echt enorm!

Sport- en natuuractiviteiten ontbreken ook niet: karten, vissen, golfen, kajakken, wandelen … Er is voor ieder wat wils!