De FOD Economie meldt dat er de afgelopen vijf jaar maar liefst 146 meldingen zijn binnengekomen over de Nederlandse website Reizendeals.nl. En het aantal klachten stijgt: alleen al in de afgelopen zes maanden kwamen er 87 nieuwe klachten bij.
© sumup
Het probleem? Consumenten boeken een reis zonder het echt te willen… En vervolgens worden ze door een incassobureau lastiggevallen als ze weigeren te betalen.
De valstrik van de “andere manier van werken”
Er is geen duidelijk winkelmandje of overzichtelijke samenvatting vóór je gevraagd wordt om over te gaan tot betaling. De site biedt meteen een standaardformule aan tegen een vaste prijs, met onduidelijk uitgelegde voorwaarden. Pas achteraf vul je als klant de gegevens van de reizigers in en vinkt – of niet – betalende opties aan. Gevolg: twee facturen, waarvan één soms stevig oploopt. En wie snel probeert te annuleren? Die wordt geconfronteerd met hoge annuleringskosten.
Een praktijk die als misleidend wordt beschouwd
Volgens de FOD wijkt deze werkwijze af “van de gangbare praktijken” en gaat het om een misleidende handelspraktijk. De Belgische Economische Inspectie werkte al samen met de ACM (Autoriteit Consument & Markt) in Nederland, wat ertoe leidde dat de site bepaalde aanpassingen doorvoerde. Goed nieuws: er zijn verbeteringen gebeurd en er zouden nog volgen, belooft het bedrijf. Maar tot dan is voorzichtigheid geboden!
Wat als je in de val bent gelopen?
De FOD Economie raadt aan om niet te betalen en de factuur aan te vechten bij het incassobureau. De ACM zet intussen haar onderzoek verder.