

Als je met het vliegtuig op reis gaat is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor je bagage vanaf het moment dat je deze incheckt tot het moment dat je deze terug van de band haalt. Die aansprakelijkheid is evenwel niet onbeperkt. Zo beperkt de wetgeving het bedrag waarop je aanspraak kan maken als je bagage na het inchecken verloren raakt, gestolen wordt of beschadigd raakt. Die vergoeding is nu eenmaal beperkt tot zowat 1900 euro per passagier.
Is de waarde van je bagage volgens jou hoger dan de grens van de vergoeding dan kan je bij het inchecken een “bijzondere verklaring omtrent belang” invullen, in ruil voor een toeslag die je betaalt.
Komt je koffer wel op de band op de luchthaven van je bestemming maar zijn daar zaken uit verdwenen dan kan je strikt gezien een vergoeding vragen. Alleen zal je de diefstal en het feit dat je de gestolen spullen mee had moeten kunnen bewijzen. En daar durft het schoentje wel eens te wringen. Neem eventueel alvast een aankoopbewijs van de spullen mee alsook foto’s.
Doe onmiddellijk op de luchthaven aangifte als je de diefstal daar al vaststelt. Stel je de diefstal pas vast bij het openen van de bagage stuur dan binnen de zeven dagen na ontvangst van de bagage een aangetekende brief waarin je aangifte doet en een schadevergoeding vraagt.
Je kan ook een extra bagageverzekering nemen bij bv. een verzekeringsmaatschappij. Hou er wel rekening mee dat de ene verzekering de andere niet is. Wat er gedekt is, voor welke bedragen en onder welke voorwaarden hangt dan af van de polisvoorwaarden. Lees die dan ook grondig na vooraleer je beslist met een bepaalde verzekeraar in zee te gaan.
Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)