Elk jaar passeren er zo’n 100.000 bezoekers de denkbeeldige deuren van het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist. Om de ervaring van elke bezoeker te verbeteren, heeft het park een uniek systeem met artificiële intelligentie (AI) opgezet!
Het innovatieve project werd gelanceerd in samenwerking met toerismebureau Westtoer en geeft klanten de kans om na hun bezoek hun indrukken te delen door vragen te beantwoorden van een in Lego gebouwde ooievaar. Ja, je leest het goed. Het gaat wel degelijk om een ooievaar in legoblokjes!
Hoe werkt het?
Na een verkenningstocht door de natuurlijke rijkdommen van het Zwin worden bezoekers uitgenodigd om te interageren met deze interactieve ooievaar. Het dier doet dienst als virtuele assistent en peilt naar je algemene indruk, verzamelt je suggesties en noteert je opmerkingen. Het doel? Feedback zo toegankelijk en ludiek mogelijk maken en tegelijkertijd waardevolle gegevens verzamelen om je toekomstige bezoek te verbeteren.
Uitbreidingsmogelijkheden
Mocht het project een succes worden, dan kan het uitgebreid worden naar andere musea en attracties in West-Vlaanderen. Het idee daarachter? ‘’De verwachtingen van onze bezoekers in kaart brengen en heel snel enkele aandachtspunten identificeren’’, klinkt het bij Luc Abbeloos, managing director van Westtoer.