De Kust en de Ardennen werken samen om hun regio's toeristisch in de kijker te plaatsen: een toeristische alliantie vol gastvrijheid.
© François Piette ©
Twee iconen van het Belgische toerisme, de Kust en de Ardennen, hebben besloten hun krachten te bundelen om elkaar te promoten. Een ambitieuze samenwerking die donderdag werd voorgesteld door de toeristische federaties van de provincie Luxemburg (FTPLux) en West-Vlaanderen (Westtoer). Het doel? Een breder publiek aantrekken door niet alleen de natuurlijke schatten van beide regio’s te benadrukken, maar ook de gastvrijheid die Vlamingen en Franstaligen samenbrengt.
Een gezamenlijke campagne in 2025
Om dit project vorm te geven, wordt begin volgend jaar een gezamenlijke communicatiecampagne gelanceerd. “De Kust en de Ardennen behoren tot de Belgische iconen. Onze twee topbestemmingen zijn al lang geen concurrenten meer, ze kunnen elkaar versterken”, benadrukken Sabien Lahaye-Battheu (West-Vlaanderen) en Marie-Eve Hannard (Luxemburg).
Beide toeristische kantoren doen een oproep aan vakantiegangers: “Deel je liefde voor de Kust en/of de Ardennen”. De getuigenissen zullen dienen als basis voor de campagne rond het thema “Soyez le bienvenu” of “Hartelijk welkom”.
Samenwerkingen verder dan gastvrijheid
De samenwerking stopt niet bij gastvrijheid. De twee regio’s voorzien ook verdere projecten rond thema’s zoals natuurtoerisme, gastronomie en erfgoed. De boodschap is duidelijk: samen de toeristische aantrekkelijkheid van België versterken.