De Orient Express, een Belgische uitvinding!

Rédaction / Redactie,
10-11-2022
De Orient Express is ontegenzeggelijk de trein die de grootste invloed heeft gehad op de geschiedenis van het reizen. Een krankzinnig project dat op het einde van de 19de eeuw werd opgestart door een visionair uit het Luikse. Hij wilde de ervaring die passagiers zouden beleven voorgoed veranderen.
Vacancesweb.be

Het was de eerste luxetrein die de grenzen overstak en de belangrijkste hoofdsteden van het oude continent met elkaar verbond. Al in 1883 was het mogelijk om Constantinopel (nu Istanbul) te bereiken vanuit Parijs, zonder van trein te wisselen. Nooit eerder was het Oosten zo toegankelijk voor een westerling.

 

Deze nieuwe vorm van reizen zou een revolutie teweegbrengen voor de Europese spoorwegen. Tot dan toe was het noodzakelijk om aan elke grens van trein te wisselen, waardoor elke langeafstandsreis uitputtend en bijzonder beperkend werd. De Orient Express heeft de wereld voor altijd veranderd. Dat hebben we te danken aan Georges Nagelmackers.

Belgische geschiedenis

Met zijn ingenieursdiploma op zak besloot de jonge Georges na zijn studie naar de Verenigde Staten te trekken, net zoals de meeste zonen van gegoede families dat toen deden. Reizen is een “way of of life”, zegt men ginds. De Luikenaar kwam in ieder geval met een hoofd vol ideeën weer in België toe.

Toen hij in 1867 aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in een trein zat, merkte hij dat de zitbanken bij het vallen van de avond werden omgebouwd tot stapelbedden. Dat was nodig omdat zo’n treinrit 20 uur in beslag kon nemen. In Europa kenden we dit concept niet aangezien de verschillende spoorwegmaatschappijen nauwelijks de moeite namen om grenzen over te steken. 
Thuisgekomen, ging Nagelmackers meteen aan de slag en ontwierp hij een eerste treinstel met bedden dat zou voldoen aan de behoeften en smaken van rijke Europeanen. Hij voorzag de compartimenten van wastafels, spiegels en andere gebruikelijke “gemakken”. De stellen werden eerst gekoppeld aan de allereerste internationale sneltreinen, al had Nagelmackers snel het plan om zijn auto’s in heel Europa en daarbuiten te lanceren. Toch zou de ontwikkeling van het project meer dan vijftien jaar in beslag nemen. Elk land had immers een eigen spoorwegnetwerk met specifieke technische normen.
Georges Nagelmackers bereikte zijn doelstellingen in 1883. Op 5 juni verliet de Eastern Express met veel poeha het Gare de l’Est in de richting van Constantinopel om te passeren langs Boedapest, Belgrado en Sofia. Kort daarop zou dit luxueuze konvooi de mythische naam Orient-Express krijgen.
Vacancesweb.be

Hobbelig parcours

Het leven van dit paleis op rails ging niet over rozen. De Eerste Wereldoorlog gooide bijvoorbeeld veel roet in het eten. Al in 1914 zorgt dit conflict ervoor dat de Oriënt-Express niet meer uitrijdt. Hij zou veel rijtuigen verliezen, vernield worden, verloren geraken en opgeëist worden. In 1919 werd hij weer op de sporen gezet, met nieuwe cabines (van metaal in plaats van hout) en met meer comfort en luxe aan boord. De jaren ’20 vormden een echte bloeiperiode voor de bekendste trein ter wereld.

 

Dit nieuwe momentum werd opnieuw onderbroken van 1939 tot 1946. Nagelmackers’ treinen kwamen redelijk groggy uit de Tweede Wereldoorlog om in 1977 uiteindelijk op pensioen te gaan met een boomende luchtvaartmarkt op de achtergrond. Kort daarna werden verschillende wagons geveild, wat betekende dat dit uitzonderlijke erfgoed over heel Europa en daarbuiten zou worden verspreid.
Zonder James B. Sherwood zou deze legendarische trein misschien wel nooit meer terug op het spoor geraakt zijn. In 1977 is deze Amerikaanse zakenman op zoek beginnen gaan naar buiten dienst gestelde wagons en restaureerde hij deze volgens de regels van de kunst. Zo is hij erin geslaagd om een complete set te bouwen die slaaprijtuigen en restauratierijtuigen combineerde. Vijf jaar later lanceerde hij de Venice Simplon-Orient-Express en bood hij een gloednieuwe reiservaring die snel zou aanslaan!
Vacancesweb.be