De vereniging ‘The Shifters Belgium’ vroeg zich af wat er zou gebeuren als meer Belgen hun plek aan het vliegtuigraampje zouden inruilen voor het panoramische venster van de trein.
marek lumi © François Piette ©
Hun schatting? Een potentiële besparing van 389.000 ton CO₂ per jaar — het equivalent van de jaarlijkse koolstofvoetafdruk van 29.000 Belgen. Niet mis.
Voor hun berekeningen vertrekken de Shifters van eerder bescheiden scenario:
• 100 % overstap van vliegtuig naar trein voor trajecten korter dan 4 uur;
• 40 % voor trajecten met een duur van 4 tot 8 uur;
• 10 % voor nachttreinen.
Met dit scenario zou de trein de uitstoot van Europese vluchten die vanuit België vertrekken met 21 % kunnen verminderen. In een ambitieuzere versie klimt dat zelfs tot 30 %! En met reden: een treinpassagier stoot tot 14 keer minder CO₂ uit dan wanneer die het vliegtuig neemt, blijkt uit de studie.
Waarom blijft het vliegtuig dan zo aantrekkelijk?
Omdat de luchtvaartsector… fiscaal comfortabel zit. Onbelaste kerosine, verlaagde btw, vaak goedkopere tickets: moeilijk voor het spoor om daarmee te concurreren.
Hoe de overgang versnellen?
Voor korte vluchten gaat de vereniging ver: het stelt voor om vluchten van minder dan één uur te verbieden. Voor verder gelegen bestemmingen pleit ze voor massale investeringen in het spoor: Genève ligt immers maar op 530 km, niet op een andere planeet. Bovendien zou een betere integratie tussen trein en luchthaven onnodige omwegen vermijden…