

Herinner je je nog de tijd toen je aan boord van een vliegtuig smaakloze puree, wakke groenten zonder kruiding en een onbestemd stukje taai vlees voorgeschoteld kreeg? Dat wordt stilaan verleden tijd. Terwijl je op lowcost-vluchten je kredietkaart moet bovenhalen om je honger te stillen, is er soms op pan-Europese vluchten van ‘gewone’ luchtvaartmaatschappijen en zeker op intercontinentale vluchten een maaltijd voorzien. En daarbij hebben luchtvaartmaatschappijen steeds vaker oog voor de kwaliteit en diversiteit van hun aanbod.
Een algemene trend is meer aandacht voor allergieën: vandaag heeft één op de zeven passagiers één of andere vorm van voedselintolerantie of -allergie, gaande van lactose of gluten over pinda’s of amandelen tot vis en schaaldieren. Terwijl sommige gewoon ongemakken met zich meebrengen voor passagiers die de verkeerde maaltijd voorgeschoteld krijgen, kunnen de gevolgen bij zware allergieën veel ernstiger zijn. Vooral in een vliegtuig op grote hoogte zonder toegang tot medische hulpverlening… Daarnaast zijn er steeds meer mensen met voedselvoorkeuren, zoals een halal, vegetarisch of vegan dieet. Geef daarom bij boeking duidelijk aan wat je voorkeuren en beperkingen zijn, en check zeker bij allergieën nog eens bij het cabinepersoneel of daar effectief rekening mee gehouden is.
Maar eten aan boord, da’s niet alleen puur de noodzaak om gevoed te worden, het wordt steeds vaker ook een deel van de reisbeleving. Voor veel mensen begint de vakantie immers niet eens ze op hun bestemming zijn, maar al onderweg. Bij de voorstelling van ‘Chocolatitude’, een selectie pralines van het Belgische The Chocolate Line en Singapore Airlines, spraken we daarover met Christian Stenkewitz, General Manager van de Aziatische luchtvaartmaatschappij voor de Benelux. “We zijn een premium luchtvaartmaatschappij, en dus hechten we ook extra belang aan de maaltijden die we aan boord serveren. We hebben strenge selectiecriteria en smaaktests om te bepalen wat er in het aanbod komt,” aldus Stenkewitz.
Dat bevestigt ook Julius Persoone, die bij The Chocolate Line de smaken van de ‘Chocolatitude’-collectie ontwikkelde. “Op dit moment is de collectie enkel verkrijgbaar in de winkels van The Chocolate Line, en dus nog niet aan boord van de vluchten van Singapore Airlines. Maar het zou wel kunnen, want we hebben rekening gehouden met heel wat factoren. Zo is er een grote variatie in de 9 smaken om op die manier een breed publiek te kunnen aanspreken, tot zelfs een meer experimentele variant met Vegemite en rokerige cacao. De ‘signature’ praline is bovendien vegan, maar wel zo ontwikkeld dat de smaak dat niet doet vermoeden. En elke praline biedt sowieso een smaakexplosie, die ook aan boord stand zou moeten houden.”
Dat je smaak aan boord verandert, is geen geheim. Daar zijn verschillende redenen voor: de veranderde luchtdruk maakt je smaakpapillen minder gevoelig, de droge lucht maakt zorgt ervoor dat je geuren minder goed waarneemt en ook het achtergrondgeluid kan je smaakbeleving verstoren. Daarom besteden luchtvaartmaatschappijen extra aandacht aan de kruiding van de gerechten.
Singapore Airlines ontwikkelde vorig jaar een volledig nieuw maaltijdaanbod voor zijn ‘Premium Economy’-reizigers, met een selectie van 200 gerechten. Daarbij is er – naast de op voorhand bestelde maaltijden voor mensen met bepaalde voedselvoorkeuren – altijd keuze uit twee hoofdgerechten. Maar de luchtvaartmaatschappij gaat nog verder. “We bieden zelfs een ‘à la carte’-optie via een ‘Book the Cook’-menu,” zegt Christian Stenkewitz. “Daarbij bieden we de keuze uit 20 gerechten die wisselen naargelang de seizoenen, waarbij reizigers tot 24 uur voor het vertrek hun voorkeur kunnen doorgeven. Ze zijn ontwikkeld in samenwerking met chef-koks en omvatten ook ‘wellness-gerechten’ die gezonder zijn en je lichaam helpen om ook tijdens lange vluchten in optimale gezondheid te blijven. Daarnaast hebben we ook een premium aanbod, zoals kreeft thermidor en Louis Roederer Cristal 2015 voor First Class-passagiers.”
Wat de piloten te eten krijgen, is voor jou als passagier misschien minder een zorg… Maar dat de piloot en copiloot elk een andere maaltijd krijgen, is dat dan weer wel. In 1975 werden 144 mensen ziek op een Japan Airlines-vlucht van het Amerikaanse Anchorage naar het Deense Kopenhagen, nadat ze met stafylokokken besmet voedsel voorgeschoteld kregen. De piloot en copiloot, die hadden een andere maaltijd gegeten, en werden dus niet ziek. De gevolgen hadden catastrofaal kunnen zijn als ze dat wel gedaan hadden. Daarom voerde Japan Airlines een regel in dat de crew elk een andere maaltijd voorgeschoteld zou krijgen in de toekomst. En die regel is vervolgens overgenomen door zowat alle andere luchtvaartmaatschappijen. Safety first!