Ondanks een zwakke dollar en de economische spanningen aan de overkant van de Atlantische Oceaan, blijft het aantal boekingen voor vluchten naar Europa vanuit de Verenigde Staten op een stevig peil. Dat blijkt uit cijfers van Air France-KLM. De groep sluit het eerste kwartaal af met meer rust: het nettoverlies daalt naar 249 miljoen euro, tegenover 522 miljoen een jaar eerder.
© Chris Barbalis
“Ik dacht dat de zwakte van de dollar […] de vraag zou hebben afgeremd,” zegt Benjamin Smith, CEO van de groep. “Het is bemoedigend om te zien dat wie naar Europa wilde reizen, dat ook nog steeds van plan is.”
En er is reden voor optimisme: het aantal verkochte tickets naar Europa vanuit de VS is gestegen met 2,1%, terwijl het aantal boekingen in omgekeerde richting (Europa → VS) lichtjes terugvalt: -2,4%.
Halfvolle cabines, maar premium boekingen
Op de Noord-Atlantische routes zijn de vliegtuigen van Air France-KLM voor 74% gevuld in het tweede kwartaal – een lichte daling ten opzichte van de 76% vorig jaar. De vraag naar economy class neemt iets af, maar het premiumsegment blijft bijzonder in trek. Hoewel Europese passagiers wat terughoudend zijn – “2 à 3%” volgens Smith – houdt de groep het hoofd koel: gerichte prijsverlagingen worden overwogen om de laatste plaatsen te vullen.
Met een omzetstijging van 8% op jaarbasis (7,2 miljard euro), en een gedaalde brandstoffactuur (6,7 miljard voor 2025 tegen 7,3 miljard in 2024), ziet de luchtvaarttoekomst er voor de Frans-Nederlandse groep beter uit – ondanks de verwachte stijging van de kosten verbonden aan hernieuwbare brandstoffen.