Acht zaken die je moet weten over de nieuwe reiswet

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Vanaf 1 juli eerstkomende worden reizigers die een ‘pakketreis’ boeken beter beschermd.

Er treedt op dat moment namelijk een nieuwe wet in werking die aan reizigers meer rechten geeft. Wat moet je daarvan weten?
Enkele jaren geleden werd op Europees niveau een richtlijn gestemd rond de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten. Deze richtlijn wil consumenten die een reis boeken een betere bescherming geven. De wet die dit verder uitwerkt treedt binnenkort in werking.

Wanneer is de wet toepasselijk?

De nieuwe wet is van toepassing op pakketreizen. Dit zijn reizen waarbij je als reiziger minstens twee reisdiensten boekt. Denk daarbij maar aan het geval dat je bij dezelfde maatschappij een hotelverblijf boekt en een vliegtuigreis naar je bestemming en terug. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als je een hotel boekt en een huurvoertuig of als je een hotelverblijf boekt en een aantal rondleidingen ter plaatse. Als je enkel een hotel boekt en je boekt later ter plaatse in je hotel één of ander arrangement (bv. een wellnessarrangement) dan is er geen sprake van een pakketreis.

Je moet de reis ook boeken bij een professional. Dat kan bijvoorbeeld een fysiek verkooppunt zijn (zoals een reisbureau) maar ook een bedrijf dat online reizen verkoopt. De wet is niet van toepassing op zakenreizen.

De organisator moet je informatie geven voor je boekt

De reisorganisator moet je heel wat informatie geven vooraleer je je reis boekt. Zo moet deze je vooreerst een standaardinformatieformulier bezorgen. Hierin staat dat hij pakketreizen aanbiedt. Bovendien worden in dit formulier je rechten uitgelegd.

Daarnaast moet hij je informatie geven over de inhoud van de reis die je wil boeken zoals bijvoorbeeld de ligging en de belangrijkste kenmerken van de hotels die je boekt, de maaltijden en excursies die zijn inbegrepen, de reisweg die je zal volgen met de eventuele tussenstops enz. Je moet ook ingelicht worden over de totale prijs die je voor je reis moet betalen. Op die manier ben je goed op de hoogte van wat er juist in de prijs die je voor de reis zou moeten betalen begrepen is.

De inhoud van de overeenkomst

Als je beslist zo’n reis te boeken moet er een overeenkomst worden opgemaakt. De wet geeft aan hoe deze overeenkomst moet worden opgesteld. De overeenkomst moet vooreerst op een begrijpelijke manier worden opgemaakt. Ze bevat ook een aantal verplichte vermeldingen. Zo moet de overeenkomst onder andere melding maken van de eventuele specifieke wensen die je hebt, moeten er contactgegevens instaan, wordt aangegeven welke procedure er bestaat voor de afwikkeling van klachten enz.

Wijzigen kan niet zomaar

De reisorganisator kan de inhoud van de reis na je boeking niet zomaar meer wijzigen. Een uitzondering op die regel bestaat als het gaat om onbeduidende wijzigingen en de organisator zich in de overeenkomst het recht voorbehield om deze te wijzigen. Grotere wijzigingen kunnen alleen als jij daar als reiziger mee akkoord gaat. Ben je er niet mee akkoord dan kan je de overeenkomst opzeggen zonder kosten. De reisorganisator kan je wel een vervangende reis voorstellen. Indien mogelijk moet deze van een gelijkwaardige of hogere kwaliteit zijn. Reageer je als reiziger niet binnen de door de organisator vooropgestelde redelijke termijn op de voorgestelde wijziging, dan wordt de reisovereenkomst automatisch beëindigd.

Ook de afgesproken prijs kan niet zo maar worden verhoogd. Dit kan alleen maar als dat in de overeenkomst voorzien is en als ook een prijsvermindering tot de mogelijkheden behoort. Een prijsverhoging kan trouwens enkel ter sprake komen bij veranderingen in de wisselkoersen, bij veranderingen in de kostprijs van brandstof of bij veranderingen in belastingen of vergoedingen die derden die niet direct bij de uitvoering van reisdiensten zijn betrokken aanrekenen. Bovendien moet de organisator een aantal spelregels naleven als hij de prijs wil aanpassen (zo moet hij de verhoging bv. motiveren en uitleggen hoe ze berekend is). Als er sprake is van een prijsverhoging van meer dan 8% van de totaalprijs van de reis, kan je als reiziger de overeenkomst opzeggen zonder opzegvergoeding.

Je kan je reis overdragen

Als je een reis geboekt hebt mag je, volgens de nieuwe wet, iemand anders in je plaats laten gaan. Je moet de reisorganisator daar dan wel van verwittigen binnen een redelijke termijn voor het begin van de reis. De organisator uiterlijk zeven dagen voor het begin van de reis op de hoogte stellen wordt in ieder geval als redelijk beschouwd. Als je op het moment van de ‘overdracht’ je reis nog niet volledig betaald hebt, dan zij jij en de overnemer hoofdelijk aansprakelijk voor de nog niet betaalde bedragen.

Je kan de reisovereenkomst opzeggen

De wet geeft je als reiziger ook de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen voor je vertrek. Je hoeft hier dan zelfs geen motivering voor te geven. De reisorganisator kan in dat geval wel een schadevergoeding vragen. De reisorganisator kan daarbij de werkelijke schade aanrekenen of hij kan werken met een soort van forfait. Het bedrag daarvan zal dan afhangen van hoelang op voorhand je de reis opzegt. Hoe verder dit voor de aanvang gebeurt, hoe lager het bedrag van de vergoeding zal zijn.

Is er sprake van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden op de plaats van je bestemming of in de omgeving daarvan (zo bv. een natuurramp, terrorisme, een oorlogssituatie) dan kan je als reiziger de overeenkomst opzeggen zonder een vergoeding te moeten betalen. De reisorganisator zal dan de bedragen die je al betaalde aan jou moeten terugbetalen.

De organisator kan de reisovereenkomst op zijn beurt ook opzeggen als het minimum aantal deelnemers voor de reis niet bereikt is of als er buitengewone en onvermijdbare omstandigheden zijn die de organisator verhinderen om de reis uit te voeren. De organisator is in dat geval geen schadevergoeding aan jou verschuldigd.

Wat doen als je niet tevreden bent?

De wet geeft ook aan wat je moet doen als je ter plaatse vaststelt dat je reis niet correspondeert met wat was afgesproken (je boekte bv. een suite maar krijgt een gewone kamer). In dat geval moet je dat dadelijk melden aan de organisator. Die moet dan het probleem oplossen tenzij hij dat niet zomaar kan of dit onredelijke kosten met zich zou brengen. In dit laatste geval heb je recht op een prijsvermindering of een schadeloosstelling.

Je kan ook een prijsvermindering vragen voor de tijd dat het probleem zich voordoet en het niet opgelost is. Doet de reisorganisator niets binnen een redelijke termijn dan mag je zelf het probleem oplossen en de kosten die je daarvoor deed aan de reisorganisator terugvragen.

Als een aanzienlijk deel van de reisdiensten niet kan worden verricht zoals afgesproken, biedt de organisator andere geschikte arrangementen aan, zodat de pakketreis toch kan voortgezet worden. Je kan de alternatieven die je worden voorgesteld weigeren als ze niet vergelijkbaar zijn met wat in de in de pakketreisovereenkomst afgesproken is of als de prijsvermindering die men je daarvoor aanbiedt onvoldoende is. In extreme gevallen kan je eventueel zelfs je repatriëring vragen.

Let op de verjaring

Hou er rekening mee dat als je een vordering wil stellen op basis van de nieuwe wet, deze verjaart na verloop van twee jaar. Die termijn start vanaf de datum die in de reisovereenkomst is bepaald voor het einde van de reis.