Terug

Als het vakantiehuis niet aan de verwachtingen voldoet

Je huurt een appartement of vakantiehuis aan zee of in de Ardennen. Bij je aankomst blijkt het pand helemaal niet te voldoen aan wat je verwacht had. Zo waren de foto’s die je zag misschien wel veel te flatterend of is het appartement zonder meer versleten. Welke stappen kan je dan ondernemen?

© Jessica Pamp

Reageer dadelijk

Zorg er in eerste instantie voor dat je dadelijk reageert naar de verhuurder of de makelaar die het pand te huur stelt. Dat kan je eventueel ter plaatse doen of je kan bv. een mail sturen naar de verhuurder waarin je je bedenkingen aangeeft. Maak ook foto’s van de toestand ter plaatse zodat je later over een bewijs beschikt van de toestand waarin je het pand aantreft. Stuur eens je thuis bent eventueel ook nog een aangetekende brief waarin je het voorgaande bevestigt.

Je hebt nog niet betaald

Heb je de volledige huurprijs nog niet op voorhand betaald dan kan je overwegen een deel daarvan niet te betalen onder verwijzing naar het mingenot dat je had tegenover wat je beloofd werd. Probeer het dan met de verhuurder op een akkoordje te gooien waarbij die je een korting geeft op de aanvankelijk overeengekomen huurprijs. 

Lukt dat niet dan is het de rechtbank die bij een blijvende discussie uiteindelijk het laatste woord zal hebben. De verhuurder zal daarbij het initiatief moeten nemen om de huurprijs van jou op te vragen.

Je betaalde alles al

Betaalde je de ganse huur op voorhand, dan zal jij het initiatief moeten nemen als je een gedeelte van de door jou betaalde huur van de verhuurder wil terugvorderen. De vraag zal dan vaak zijn of, als je niet tot een onderlinge oplossing komt, het sop de kool wel loont om naar de rechtbank te stappen.