Als het vakantiehuis niet aan de verwachtingen voldoet

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Je huurt een appartement of vakantiehuis aan zee of in de Ardennen. Bij je aankomst blijkt het pand helemaal niet te voldoen aan wat je verwacht had. Zo waren de foto’s die je zag misschien wel veel te flatterend of is het appartement zonder meer versleten. Welke stappen kan je dan ondernemen?

Reageer
dadelijk

Zorg er in eerste instantie voor dat je
dadelijk reageert naar de verhuurder of de makelaar die het pand te huur stelt.
Dat kan je eventueel ter plaatse doen of je kan bv. een mail sturen naar de
verhuurder waarin je je bedenkingen aangeeft. Maak ook foto’s van de toestand
ter plaatse zodat je later over een bewijs beschikt van de toestand waarin je
het pand aantreft. Stuur eens je thuis bent eventueel ook nog een aangetekende
brief waarin je het voorgaande bevestigt.

Je hebt
nog niet betaald

Heb je de volledige huurprijs nog niet op
voorhand betaald dan kan je overwegen een deel daarvan niet te betalen onder
verwijzing naar het mingenot dat je had tegenover wat je beloofd werd. Probeer
het dan met de verhuurder op een akkoordje te gooien waarbij die je een korting
geeft op de aanvankelijk overeengekomen huurprijs. 

Lukt dat niet dan is het de rechtbank die
bij een blijvende discussie uiteindelijk het laatste woord zal hebben. De
verhuurder zal daarbij het initiatief moeten nemen om de huurprijs van jou op
te vragen.

Je
betaalde alles al

Betaalde je de ganse huur op voorhand, dan
zal jij het initiatief moeten nemen als je een gedeelte van de door jou
betaalde huur van de verhuurder wil terugvorderen. De vraag zal dan vaak zijn
of, als je niet tot een onderlinge oplossing komt, het sop de kool wel loont om
naar de rechtbank te stappen.