Dit kan je vragen van het Garantiefonds Reizen als je reisorganisator failliet gaat

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Nadat je al een voorschot betaalde gaat je reisbureau of reisorganisator failliet. In dat geval kan je soms aankloppen bij het Garantiefonds Reizen. Wat kan je precies vragen en hoe ga je daarbij te werk?
Vacancesweb.be

Vorige week werd het reisbureau Mare Tours nog failliet verklaard. Reizigers die al een reis geboekt hadden werd gevraagd om een dossier in te dienen bij het Garantiefonds Reizen. Maar wat kan dit Fonds dan precies doen en hoe maakt je er een zaak aanhangig?

Wat doet het Fonds?

Als je nog niet op reis bent vertrokken kan het Fonds vooreerst het voorschot of de reissom die je al betaalde aan jou terugbetalen. Je krijgt dan je geld terug en kan een andere reis boeken. Een andere mogelijkheid bestaat er in dat het Fonds er voor zorgt dat je toch op reis kan vertrekken. Het Fonds kiest hoe het uiteindelijk tewerk gaat. Dit hangt o.a. af van de vraag of de vlucht, het hotel enz. al werd betaald of niet. 

Hou er wel rekening mee dat de extra kosten die je al betaalde voor je reis (zo bv. de kosten van inentingen, het aanvragen van een paspoort, …) niet worden terugbetaald. Heb je nog niets betaald aan je failliete reisorganisator dan krijg je ook geen vergoeding. 
 Ben je al op je bestemming dan zorgt het Fonds eveneens voor een oplossing. Die kan er in bestaan dat je je reis kan verder zetten of naar huis kan terugkeren.

Hoe dien je een dossier in?

Kijk vooreerst na of je failliete reisorganisator wel verzekerd is bij het Garantiefonds Reizen. Dat kan je nazien op hun website http://www.gfg.be/nl/leden/. Ook op de bestelbon van je reis kan je zien bij wie je terecht kan. Is je reisorganisator verzekerd bij het Garantiefonds, dan kan je je dossier online indienen op de site https://www.gfg.be/nl/contact/