Pakketreis verstoord door corona: heb je recht op een korting?

Julie Docsterd,
16-01-2023
Hoewel de reisbeperkingen gelinkt aan de pandemie veraf lijken, hebben ze toch een impact gehad op heel wat reizigers, die een schadevergoeding eisen. Maar hebben ze recht op een korting, ook al kan de organisator er niets aan doen?
Gabriella Clare Marino

Het Hof van Justitie van de EU heeft geoordeeld dat de organisator “verantwoordelijk is zonder schuld”. De reiziger heeft dus recht op prijsvermindering! Alleen als de reiziger zelf in fout is, kan de organisator zijn verantwoordelijkheid ontlopen.

De zaak betreft twee reizigers die in maart 2020 een pakketreis van twee weken naar Gran Canaria boekten. De reis werd volledig overhoop gehaald door de uitbraak van de Covid-19 pandemie op het vasteland, en een paar dagen na hun vakantie vonden de twee toeristen zichzelf vrijwel opgesloten in hun hotelkamer, zonder toegang tot het zwembad, de stranden of de beloofde animatie. Na een week moesten ze het eiland verlaten.

Voor het Hof van Justitie moet de korting “toegepast worden in het licht van de diensten die inbegrepen waren in het betreffende pakket en in overeenstemming met de waarde van de diensten waarvan de niet-conformiteit vastgesteld werd.”