Stakingen op de luchthaven van Charleroi: welke compensatie krijgen passagiers?

Julie Docsterd,
19-10-2022
Test Aankoop heeft zich gebogen over de stakingen op luchthaven van Charleroi. Hebben passagiers die niet hebben kunnen boarden recht op een compensatie?
Erik Odiin

De stakingsactie die sinds maandag 17 oktober plaatsvindt op de luchthaven van Charleroi is geen “situatie die expliciet benoemd wordt in de reglementering rond het recht van luchtvaartpassagiers”, verklaarde de woordoverder van Test Aankoop, Julie Frère, aan Belga.

Slecht nieuws…

In theorie geeft de reglementering rond het recht van luchtvaartpassagiers recht op een terugbetaling of een bijkomende schadevergoeding als de vlucht geannuleerd werd. Dat is hier echter niet het geval. Reizigers kunnen gewoon niet instappen. Luchtvaartmaatschappijen hebben weinig bewegingsruimte en komen zelf storingen tegen”, legt Julie Frère uit.

Assuralia verklaart dat de huidige situatie op de luchthaven van Charleroi geen “geldig motief is voor een tussenkomst van de annulatieverzekering”. Dat zegt Nevert Degirmenci, woordvoerder van de unie van verzekeringsbedrijven.

Passagiers moeten zich voorbereiden

De consumentenrechtenorganisatie spoort reizigers aan om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en herinnert eraan dat die verplicht is om al de informatie te geven waarover het beschikt om ervoor te zorgen dat reizigers kunnen instappen.