Heurotrain wil eind 2027 starten en Amsterdam verbinden met Londen en Parijs, via belangrijke steden als Antwerpen en Brussel. Het project, dat is ingediend bij de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM, zou de Europese spoorverbindingen opnieuw kunnen definiëren.
© vw
De lijn Amsterdam-Londen is gepland voor december 2027. De route maakt gebruik van de Kanaaltunnel en stopt op Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Met vijftien treinen per dag in beide richtingen wil Heurotrain een belangrijke speler worden op dit traject.
Concurrentie en diversiteit van diensten
Dit initiatief komt op een moment dat Evolyn, een andere operator, onlangs heeft aangekondigd vanaf 2025 met Eurostar te willen concurreren in de Kanaaltunnel met een verbinding Parijs-Londen. Heurotrain beperkt zich niet tot dit traject en wil ook zestien dagelijkse diensten lanceren tussen Amsterdam en Parijs, met haltes in Antwerpen en Brussel, en zo rechtstreeks de Eurostar uitdagen.
Een bloeiende markt
De markt voor hogesnelheidstreinen groeit snel. Andere bedrijven, zoals Qbuzz en Arriva, hebben al soortgelijke projecten aangekondigd op het traject Amsterdam-Parijs via België.