Ontdek hoe de luchtvaart in 2024 nieuwe passagiersrecords en winsten nadert en welke uitdagingen blijven voor duurzame groei. Lees het volledige artikel.
© s o c i a l c u t
Na een periode met stevige verliezen als gevolg van de coronamaatregelen staat de luchtvaartindustrie vandaag aan de vooravond van een spectaculaire comeback. De International Air Transport Association (IATA) heeft aangekondigd dat luchtvaartmaatschappijen verwachten om in 2024 zo’n 4,7 miljard passagiers te vervoeren, waarmee het record van 4,54 miljard uit 2019 wordt verbroken.
Voor de luchtvaartmaatschappijen betekent dit ook dat ze op financieel vlak niet langer rode cijfers zullen schrijven: in 2023 zou de sector de effecten van de coronacrisis moeten wegwerken, met een cumulatieve nettowinst van 23,3 miljard dollar. In 2024 zou de winst moeten stabiliseren rond de 25,7 miljard dollar.
De luchtvaart is er echter nog niet helemaal gerust, want de sector staat voor een aantal grote uitdagingen: de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben zichzelf immers tot doel gesteld om in 2050 ‘netto nuluitstoot‘ te bereiken.
FAQ
Hoeveel passagiers verwachten luchtvaartmaatschappijen in 2024 te vervoeren?
Luchtvaartmaatschappijen verwachten in 2024 ongeveer 4,7 miljard passagiers te vervoeren.
Welk record uit 2019 zal in 2024 worden gebroken?
Het record van 4,54 miljard vervoerde passagiers in 2019 zal naar verwachting in 2024 worden verbroken.
Wanneer werkt de luchtvaartsector de financiële gevolgen van de coronacrisis weg?
Volgens de verwachtingen zou de sector in 2023 de effecten van de coronacrisis moeten wegwerken.
Hoeveel nettowinst wordt er in 2023 verwacht voor de luchtvaartindustrie?
In 2023 wordt een cumulatieve nettowinst van 23,3 miljard dollar verwacht.
Rond welk bedrag zou de winst van de luchtvaartsector in 2024 moeten stabiliseren?
De winst zou in 2024 moeten stabiliseren rond de 25,7 miljard dollar.
Welke klimaatdoelstelling hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen voor 2050?
De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben zichzelf tot doel gesteld om in 2050 netto nuluitstoot te bereiken.
Waarom is de luchtvaartsector nog niet volledig gerust ondanks de comeback?
De sector staat voor grote uitdagingen, onder meer omdat luchtvaartmaatschappijen ambitieuze klimaatdoelstellingen zoals netto nuluitstoot in 2050 hebben.