En nee, het ligt niet in Parijs of een Franse badplaats.
© pierre-gui
De allereerste toeristische dienst van Frankrijk opende de deuren op 23 juli 1875 in Gérardmer, in de Vogezen. De naam? Het Comité des Promenades, opgericht om chique klanten uit Parijs te verwelkomen die er kwamen genieten van de nieuw aangelegde oevers van het meer en de statige villa’s. Het succes liet niet lang op zich wachten, zeker na de start van de rechtstreekse trein Parijs-Gérardmer in 1878. In 1907 kreeg de stad zelfs haar eigen wintersportstation.
Het idee kreeg navolging
Het voorbeeld uit de Vogezen sloeg aan: overal in Frankrijk werd Gérardmer als voorbeeld genomen om het lokale toerisme te organiseren. De ‘Syndicats d’initiatives’, Touring Club, verenigingen… het idee verspreidde zich en kreeg steeds meer structuur. Ook de overheid kwam in actie, onder andere met de oprichting van het Nationaal Bureau voor Toerisme (1910), het Algemeen Commissariaat voor Toerisme (1935) en Maison de la France (1987). Dit unieke netwerk droeg volgens de krant Le Figaro bij aan het feit dat Frankrijk de populairste toeristische bestemming ter wereld werd.
Toeristische diensten: nog steeds springlevend
Vandaag worden toeristische diensten niet meer gerund door besnorde heren met hoge hoeden, maar door lokale overheden. Sinds 2010 verenigt ‘ADN Tourisme’ deze brede sector. Natuurlijk is de concurrentie stevig: met Google Maps, Instagram en AI vinden veel reizigers tegenwoordig zelf hun weg. Maar het persoonlijk onthaal, gericht advies en de lokale expertise blijven van onschatbare waarde.